- Partasi la viata Bisericii - |
Steagul de pe vitraliu
de Vlad Ropotică
După aproape șase ani de lupte, după ce armele și cruzimea stăpâniseră "Bătrânul Continent", după ce zeci de milioane de oameni fuseseră sacrificați de nebunia unor lideri politici, într-o seară de mai, prin capitularea Germaniei naziste, Europa spera din nou la pace. Dar avea să fie ea durabilă?
Dincolo de euforia câștigării războiului, dincolo de speranțele uriașe ale oamenilor și de visele lor pentru un viitor mai bun, o întrebare plutea în aer: "Până când?". Cât avea să reziste această pace? Oare avea să revină coșmarul războiului în Europa în următorii ani? Și ce ar trebui făcut pentru a împiedica un nou coșmar, poate și mai negru, să ia ființă?
În mintea unor oameni ca Robert Schuman, Alcide de Gasperi sau Jean Monnet, visul păcii era sinonim cu identitatea lor. Creștini practicanți, catolici asumați, acești oameni vedeau necesitatea așezării valorilor creștine la baza construirii păcii, la baza destinului continentului european. Astfel că, tot într-o zi de mai, în anul 1950, a luat naștere înțelegerea franco-germană ce avea să devină peste ani Uniunea Europeană. Evenimentul fusese precedat, cu doar doi ani înainte, de fondarea Consiliului Europei, organizație care să vegheze la păstrarea păcii atât de greu obținute.
În memoria primului secretar general al organizației, la Strasbourg, Consiliul a donat catedralei orașului un vitraliu uriaș. În partea superioară a vitraliului, vizitatorii observară un element ciudat - steagul european - 12 stele aurii pe fond albastru. E oare aceasta un soi de reclamă ascunsă? Nicidecum. Povestea acestui steag ne spune totul.
Atunci când se nășteau primele organisme și instituții europene, liderii lor au căutat să dea și o identitate unitară, simbolică demersului, dincolo de factorii politici și economici. Așa că s-a propus crearea unui steag reprezentativ. Mai mulți designeri s-au înscris la un concurs, al cărui principal judecător a fost numit un belgian, evreu de origine, convertit la catolicism, un cărturar în heraldică și simbolism. Printre acești designeri și artiști se afla și un francez, catolic pasionat, și anume Arsene Heitz.
Interesant era faptul că artistul cu pricina purta mereu la gât un medalion oval metalic, adică Medalia Miraculoasă. Pe ea, erau gravate 12 stele, așa cum însăși Sfânta Fecioară îi spusese Ecaterinei Labouré. Acesta a fost modelul pentru drapelul european, pe care îl folosim și noi astăzi. De aceea, pe vitraliul de la Strasbourg nu apare un simplu steag european, ci, în primul rând, un simbol marian, o declarație prin care părinții fondatori ai Uniunii Europene o așezau sub ocrotirea Fecioarei Maria în zi de mai.
Luna mai debutează, și în acest an, cu evocarea idealului unității europene, o unitate care are în centru pacea. Curentele actuale de gândire, pornite adesea din dorința legitimă de a nu face pe nimeni să se simtă exclus, ignoră însă, așa cum afirma îndurerat Papa Ioan Paul al II-lea, chiar rădăcinile proiectului european. Dar noi avem încă o dată șansa de a o face, de a spune clar: Europa unită este un proiect al păcii, visat de o mână de oameni, pătrunși de spiritul și învățătura creștină. Identitatea pe care mulți o admiră azi are la temelie valorile creștine, gândirea catolică și devoțiunea mariană, ce făcea să rodească pacea în inima și acțiunile părinților fondatori.