În dialog cu cititorii
• S. (e-mail). "Pentru că suntem în Postul Mare, și acesta este timpul în care trebuie să ne pregătim pentru marea sărbătoare a Paștelui, sunt foarte stingheră când trebuie să mă apropii de scaunul de spovadă. Am avut o copilărie extrem de zbuciumată, cu un tată neglijent din toate punctele de vedere. A fost brutal cu noi, copiii, dar cel mai mult a umilit-o pe mama. Și pentru că aceste sentimente nu-mi ies din suflet, nici nu pot să fac o spovadă bună. Deși sunt mamă la rândul meu, când îmi amintesc că am fost așa de nefericiți în copilărie și adolescență, nu pot să am decât dispreț pentru cel care-mi este tată doar cu numele. Mi-am zis de multe ori că nu merg nici la înmormântare, dacă lucrul acesta ar trebui să-l fac. Sunt conștientă că atitudinea mea nu-i place lui Dumnezeu, de fapt nu-mi place nici mie, dar oricât m-aș strădui, nu-mi pot șterge din memorie amintirile dureroase. Îmi este milă de mama care a rămas singură în sat. Am o singură soră în satul vecin, restul suntem în străinătate. Când mergem în țară, așa cum este normal, ne vizităm părinții, și pe ai mei, și pe ai soțului. Nu vă spun ce armonie și înțelegere este în familia socrilor! Oameni foarte simpli, dar cu o înțelepciune și cu o bunătate că nu te mai saturi să stai în preajma lor. Mi-aș fi dorit și eu să fi trăit într-o așa familie, să fiu educată și de tata, să fiu dusă la biserică, la medic și de el etc. Poate spuneți că atât l-a dus capul și să-l înțeleg. A avut o meserie foarte bună și bănoasă pe care nu oricine o putea întreprinde. Toți banii i-a cheltuit numai pentru el. Așa a fost: un egoist."
Când acceptăm cu credință dificultățile din viața noastră, transformăm suferința într-o rugăciune plăcută lui Dumnezeu. Nu suntem nici noi de acord cu atitudinea dv., dar important este că ați conștientizat că purtați o povară și doriți să vă eliberați de ea. Isus, cel care a murit pe lemnul crucii, a pătimit pentru noi toți ca să ne răscumpere. Toți, înseamnă implicit și tatăl dv. Acum trebuie să vă bucurați de ceea ce aveți, să-i mulțumiți Domnului pentru binecuvântările pe care le-ați primit în familia pe care ați întemeiat-o. Dumnezeu nu subestimează nici cel mai mic gest de iubire. Nu trebuie să descalificăm pe nimeni. Purtați-vă cu tandrețe față de tatăl dv. Ca să se poată vindeca! O conștiință educată în spirit de credință nu face deprecieri. Luați-o pe Sfânta Fecioară Maria ca model, ea care a iubit fără să condamne.
• Angela (Iași). "Duminică, 26 martie, atunci când am intrat în Catedrala «Sfânta Fecioară Maria, Regină», am avut un impact puternic când am văzut crucea acoperită cu o pânză violet. Am întrebat pe cineva de ce este acoperită crucea. Surâzând, mi-a răspuns foarte firesc: așa este tradiția în Biserica Catolică. Eu am lucrat în Italia timp de 15 ani, dar nu-mi aduc aminte să fi văzut așa ceva. Nu este o regulă în toată Biserica Catolică? Și până la urmă, ce simbolizează această acoperire a crucifixului?"
Postul Mare este încărcat cu unele gesturi care tind să ne surprindă, printre care și cel semnalat de dv., anume acoperirea crucilor și a imaginilor din biserici. Această acoperire este un semn de tristețe care se armonizează foarte bine cu spiritul acestui ciclu liturgic, dar motivul istoric al acestui obicei trebuie căutat în primele secole creștine. La începutul secolului al IV-lea, Biserica a cerut observarea unui timp sfânt de 40 de zile, intitulat Quadragesima sau Postul Mare, ca pregătire pentru solemnitatea Paștelui. Pentru a celebra memorialul jertfirii pe cruce și al învierii Domnului Isus, în perioada postului, Bisericile locale au introdus numeroase acțiuni liturgice. Începând din secolul al IX-lea, în unele zone ale Europei era obiceiul ca la începutul Postului Mare să se întindă în fața altarului o bucată mare de pânză numită "pânza foamei", apoi au fost acoperite imaginile din biserică și crucea procesională. În secolul al XVII-lea, s-a introdus regula ca acestea să fie acoperite în Duminica Patimii, care se celebra atunci cu două săptămâni înainte de Paște. Normele liturgice în vigoare prevăd ca obiceiul de a acoperi crucile și imaginile să se poate păstra cu aprobarea Conferinței Episcopale. De aceea, în unele țări se păstrează obiceiul de a acoperi crucile și imaginile, iar în alte țări nu există.