"Umilința" învierii
de pr. Cristian Chinez
"Isus cel înviat nu etalează incandescența gloriei sale. Cum ar fi putut să o facă, dacă punctul cel mai incandescent al incandescenței divine este puterea iubirii, care, departe de a se etala, se ascunde?" (François Varillon). De altfel, la Emaus, într-un fel, se ascunde în pâine. După ce se alăturase celor doi sub chip umil de pelerin. Iar la mormânt fusese confundat de Maria Magdalena cu un grădinar care are fața arsă de soare. Nimic din strălucirea transfigurării de pe Tabor.
Și totuși, învierea lui Isus comportă inevitabile reflexe escatologice, el fiind primiția sau "începutul învierii celor adormiți" (1Cor 15,20); s-a calificat ca "Domn", "numele care este mai presus de orice nume" (Fil 2,9), "pentru ca în numele lui să se plece tot genunchiul" (Fil 2,10), totul pornind de la moartea pe cruce. S-ar părea că linia kenotică a "despuierii" (cf. Fil 2,6-8) continuă. Dar, de fapt, a început urcarea "la Tatăl meu și Tatăl vostru" (In 20,17b) și atragerea la sine. Nu impunere cu forța, nu revanșă, nu umilirea dușmanilor. Nimic din toate acestea. Isus înviat "le apare alor săi după legile condiției umane, în realitatea unei glorii în care esențialul are pentru ei formă de umbră" (François Varillon). Altfel spus, condescendență urcătoare.