- Mergeti si traiti în pace! - |
Tipul creștinului formalist
Mi-a rămas în minte o scenă din copilărie, pe care am regăsit-o de nenumărate ori și în alte comunități, probabil destul de cunoscută multor cititori ai acestor pagini. Se întâlnesc doi credincioși imediat după slujba mare, se salută, iar unul dintre ei nici nu apucă bine să coboare treptele de la intrarea în biserică și deja își aprinde o țigară, după care cei doi poartă un dialog sec: "Ei, cum e, ce mai faci, ai venit și tu la datorie?" Replica venită de la celălalt, însoțită de un zâmbet politicos și învăluită în fumul de țigară: "Da, am venit și eu să semnez condica!" Evident, acest dialog se dorea a fi un soi de joc de cuvinte în care se reflectă foarte bine ideea că participarea la slujba de duminică este o cerință obligatorie și dacă n-o duci la îndeplinire riști să fii criticat, eventual anatemizat de tagma celor "drepți" de care aminteam și în numărul trecut. De fapt, cu acest exemplu vreau să scot în evidență formalismul sau rutina asemănătoare unui reflex condiționat care se consumă periodic, la aceeași oră, după același ritual, lângă sau împreună cu aceleași personaje.
Cu alte cuvinte, dacă participarea la Liturghie se transformă într-un soi de rutină, în ceva care trebuie făcut ca să nu am probleme sau într-o ocazie de a ieși în lume, de a mai socializa cu alții sau de a afla noutățile din comunitate, atunci suntem prizonierii unui formalism condiționat sau întreținut de "obligativitatea" mersului la biserică, ceea ce, din punct de vedere teologic, spiritual, sacramental, devine discutabil. Dumnezeu nu stă cu un catalog sau cu un registru matricol la ușa bisericii să bifeze prezenții și absenții; miza participării la celebrarea unei Liturghii nu este prezența fizică. Cum ați reacționa dacă ați primi un mesaj în care Dumnezeu v-ar invita să aveți o întâlnire duminica la o anumită oră? Știu, o să-mi spuneți că iar fabulez cu astfel de întrebări, dar vă invit să luați în serios un astfel de scenariu. Nu-i așa că v-ar cuprinde o emoție puternică, poate chiar frică, panică? Nu vă invită la un spectacol sau la o ceremonie, vă invită să vă vadă, să vă întrebe cum o mai duceți, să-i spuneți ce aveți pe suflet, să vă ajute, să vă inspire cu soluții la problemele zilnice. Or, noi ne agităm să nu întârziem, ne frământăm cu ce ne îmbrăcăm, ne gândim dacă și cum să ne întâlnim cu x sau y, ne întrebăm oare cât o să țină ca să putem ajunge și în alte locuri după rostirea... Mergeți în pace!
În tot acest formalism există și valențe pozitive, le-aș spune chiar terapeutice, în sensul în care persoane aflate în situații existențiale delicate, dificile, poate chiar deprimante, găsesc în frecventarea Liturghiilor o modalitate de a ieși din casă, de a se detașa de probleme și de a încerca o conectare cu latura spirituală a vieții, care poate aduce rezolvarea problemelor personale. De asemenea, sunt multe persoane, mai ales cele cu vârste înaintate, care găsesc în rutina zilnică de a participa la slujbe și la alte manifestări religioase o formă benefică de a petrece timpul (inclusiv pe calea radioului sau internetului), de a se simți utili și de a mai uita de greutățile vieții de zi cu zi.
Închei prin a vă spune că o floare, pentru a înflori și a ne încânta ochii și sufletul, are nevoie, pe lângă apă și îngrășăminte, și de lumina soarelui; apa și îngrășămintele ne sunt oarecum la îndemână, i le putem furniza noi, în schimb razele soarelui nu mai sunt la îndemâna noastră. La fel este și cu formalismul în practicarea religiei; nu este suficient să bifezi doar prezența fizică, periodică. Este nevoie mai ales de disponibilitatea și dorința interioară de a primi razele binecuvântării divine care să ne călăuzească spre pace și adevăr.
Alois Gherguț