- Anul Sfintei Liturghii - 2019-2020 - |
"Mulțumindu-ți, a binecuvântat"
După ce a luat în mâinile sale pâinea și apoi potirul, Isus a rostit rugăciunea de binecuvântare și de mulțumire (Mc 14,22-23). Această rugăciune este actualizată la Liturghie atunci când preotul rostește rugăciunea de aducere de mulțumire și de sfințire, prin care pâinea și vinul devin trupul și sângele lui Cristos.
Pentru a indica rugăciunea ce introduce gesturile și cuvintele lui Isus asupra pâinii și asupra vinului, evangheliile folosesc două verbe complementare: a mulțumi (eucharistein) (Lc 22,19) și a binecuvânta (eulogein) (Mc 14,22). În ajunul pătimirii sale, Isus a mulțumit lui Dumnezeu pentru roadele pământului, pentru tot ceea ce Dumnezeu a săvârșit pentru oameni și, în mod special, pentru ceea ce va înfăptui prin dăruirea sa totală de pe cruce și la înviere. Mulțumirea înălțată către Dumnezeu a devenit acțiune de binecuvântare care, coborând de la Tatăl ceresc asupra pâinii și vinului, le-a transformat în trupul și sângele lui Cristos. Prin rugăciunea sa de mulțumire și binecuvântare, Cristos a anticipat, de fapt, moartea pe cruce și învierea sa, oferindu-se Tatălui drept jertfă de iubire, iar ucenicilor, ca hrană mântuitoare în trupul și sângele său.
La sfânta Liturghie suntem introduși în taina acestei rugăciuni a lui Cristos prin rugăciunea euharistică. Cristos continuă și în rugăciunea Bisericii să mulțumească Tatălui pentru tot ce a realizat prin viața sa și să binecuvânteze pâinea și vinul, făcându-le să devină trupul și sângele său. Biserica doar a dezvoltat rugăciunea de mulțumire a lui Cristos de la Cina cea de Taină, menținând în centrul ei cuvintele sale asupra pâinii și vinului. Iar tema centrală a rămas neschimbată: mulțumirea și binecuvântarea, ce au în centrul lor moartea și învierea lui Isus, trupul și sângele lui. Cu toții suntem atrași către înălțimea acestui dialog de iubire dintre Fiul și Tatăl pentru a-i mulțumi și noi Tatălui și pentru a-i cere binecuvântarea. De aceea, la începutul rugăciunii euharistice inimile credincioșilor sunt îndemnate să se înalțe la Domnul ("Sus inimile!"), iar la final, pâinea și vinul consacrate sunt înălțate către Tatăl ceresc drept ofrandă de cinstire și preamărire a întregii Biserici "prin Cristos, cu Cristos și în Cristos". În centrul acestei rugăciuni se află cuvintele Mântuitorului de la Cina cea de Taină, prin care are loc minunea transformării euharistice.
Pentru noi e important să ne lăsăm cu adevărat introduși în atmosfera spirituală în care se desfășoară rugăciunea cea mai importantă de la Liturghie: binecuvântarea, aducerea de mulțumire. Sfântul Paul spunea că a trăi în recunoștință este voința lui Dumnezeu: "Mulțumiți pentru toate, căci aceasta este voința lui Dumnezeu în Cristos Isus cu privire la voi!" (1Tes 5,18). Și noi îi suntem recunoscători lui Dumnezeu pentru că ne-a dăruit cea mai valoroasă binecuvântare prin Fiul său. Această convingere e destinată să devină stânca pe care ne construim viața, certitudinea că aparținem Dumnezeului iubirii, care pe toate le îndreaptă spre binele acelora care îl iubesc (cf. Rom 8,28). Însă, din păcate, multe persoane suferă de un profund simț al condamnării și au uitat de binecuvântarea lui Dumnezeu. Mulți se simt victime ale unei lumi pe care nu o mai pot schimba și astfel se consideră mai degrabă condamnați decât binecuvântați. Rugăciunea euharistică este o autentică terapie în acest caz: ne amintește că adevărul propriei persoane poate fi regăsit doar în binecuvântarea lui Dumnezeu, în iubirea sa vie și eficace care ne eliberează de orice condamnare. Căci la Cina cea de Taină și la orice Liturghie, "știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1).
Pr. Daniel Iacobuț