- Anul Sfintei Liturghii - 2019-2020 - |
Cele patru acțiuni ale liturgiei/existenței euharistice
Unul dintre cei mai citiți autori spirituali ai secolului trecut, preotul catolic Henri Nouwen, a scris o carte dorind să răspundă la întrebarea unui prieten necreștin: "Ce este viața spirituală?" Răspunsul a devenit unul dintre bestseller-urile sale: "Viața celui iubit. Viața spirituală într-o lume seculară". Mesajul său central este că viața spirituală înseamnă a te descoperi iubit de Dumnezeu prin Isus Cristos și a crește mereu mai mult în acest adevăr.
Dar, concret, cum descoperim și trăim iubirea Domnului? Autorul a găsit o cale de acces la acest adevăr contemplând acțiunile pe care Cristos le-a făcut la Cina cea de Taină cu pâinea ce a devenit trupul său: a luat, a binecuvântat, a frânt și a dat. Acțiunile săvârșite și cuvintele rostite atunci de Isus au devenit cheia ce ne deschide înțelegerea tainei vieții lui Cristos și a vieții Duhului Sfânt în noi. Sunt acțiunile care determină o existență euharistică, o viață trăită în unire cu Cristos și pentru ceilalți. De aceea Nouwen și le-a imprimat bine în viața zilnică: "Acestea recapitulează viața mea de preot, pentru că în fiecare zi, atunci când slujesc la altar împreună cu membrii comunității mele, iau pâinea, o binecuvântez, o frâng și o dăruiesc. Aceste cuvinte recapitulează și viața creștină întrucât, creștin fiind, sunt chemat să devin pâine pentru lume: pâine care este luată, binecuvântată, frântă și dăruită. Aceste patru cuvinte au devenit cele mai importante ale vieții mele. Ele sunt cheia pentru a înțelege nu numai viața marilor profeți ai istoriei lui Israel și viața lui Isus Cristos, ci și viețile noastre". Preluând intuiția lui Henry Nouwen, vom căuta în următoarele articole de la această rubrică să aprofundăm semnificația liturgică și existențială a gesturilor lui Cristos de la Ultima Cină și a cuvintelor rostite de el asupra pâinii și vinului.
Acțiunile lui Isus s-au imprimat adânc în inima ucenicilor și au fost preluate de Biserică încă de la început în celebrarea liturgică. Porunca sa de la Ultima Cină, "Faceți aceasta în amintirea mea", a devenit motivul pentru care Biserica săvârșește la sfânta Liturghie în a doua sa parte, numită "liturgia euharistică", aceleași gesturi pe care Cristos le-a făcut atunci. În acest mod, se actualizează pentru noi jertfa iubirii sale. Dacă citim relatările instituirii sfintei Euharistii din Noul Testament observăm că gesturile sacramentale ale lui Isus pot fi concentrate în patru momente, care cuprind cele trei acțiuni paralele referitoare la pâine și potir ("a luat", "a binecuvântat", "a dat") și acțiunea frângerii pâinii ("a frânt-o"). Iar Biserica le actualizează prin riturile liturgiei euharistice.
Să căutăm corespondența dintre ce s-a întâmplat atunci la Ultima Cină și ce se întâmplă la sfânta Liturghie astăzi: "Isus a luat" - Biserica realizează acest gest prin prezentarea darurilor, aducând pâinea și vinul și așezându-le pe altar în cadrul ofertoriului; "Isus a binecuvântat" - Biserica pronunță prin preot o rugăciune de binecuvântare și de aducere de mulțumire plecând de la cea rostită de Isus (rugăciunea euharistică și de consacrare); "Isus a frânt pâinea și a dat-o, apoi a dat potirul" - Biserica săvârșește gestul frângerii pâinii euharistice ca act pregătitor al împărtășaniei, exact cum a făcut și Isus, iar apoi dăruiește pâinea și potirul prin ritul împărtășirii cu trupul și sângele lui Cristos. Gesturile lui Cristos au devenit gesturile Bisericii, pentru ca viața și iubirea lui să devină hrana necesară pentru viața și iubirea fiecărui creștin. Contemplându-le la sfânta Liturghie, vom reuși să le imităm în existența noastră zilnică, să le săvârșim "în amintirea lui".
Pr. Daniel Iacobuț