|
Un pelerinaj bine făcut este mană cerească pentru suflet, este vindecător Fiind de multă vreme un apropiat colaborator al revistei "Lumina creștinului", Pr. Iosif Dorcu a oferit un interviu revistei noastre, în contextul publicării celui de-al 100-lea articol al său despre sanctuare. - Sunteți preot de aproape 34 de ani. În toți acești ani ați împlinit diferite misiuni, atât în Dieceza de Iași, cât și în alte dieceze. În Dieceza de Iași am fost prezent în trei răstimpuri, în total 19 ani. În ceilalți 15 ani am activat în alte patru dieceze: București, Timișoara, Ierusalim și, în cele din urmă, Tarbes-Lourdes. - Aș sublinia misiunea de asistent spiritual pentru credincioșii români din Israel între anii 1995-2002. Acum slujiți în Franța. Cum v-a venit această înclinație spre misiune? Nu cred că mi-a venit mie ideea. De câte ori episcopul mi-a propus ceva, niciodată nu am refuzat, ci mi-am arătat disponibilitatea. Cred că aici este răspunsul: disponibilitate. Toate începuturile au fost grele, dar apoi m-am legat de acele locuri. Îmi amintesc că, după ce am ajuns la Tel Aviv, departe și într-o lume total diferită, între evrei și arabi, după două săptămâni voiam să mă întorc acasă. Dar, când am văzut în biserica din Tel Aviv, sâmbătă dimineața, peste 800 de bărbați, mi-am zis: "Pentru aceștia, trebuie să rămân aici". Azi pot spune că toți cei șapte ani trăiți în Țara Sfântă au fost cei mai frumoși din toată viața mea. - Vorbiți-ne puțin despre activitatea pe care Sfinția Voastră o desfășurați acum în Franța! Cred că totdeauna, după Ierusalim, mi-am dorit să slujesc la Lourdes, mai ales că între satul meu, Butea, și Lourdes există o strânsă legătură prin statuia din biserica noastră. Am ajuns în Franța în septembrie 2017, dar episcopul de aici, Nicolas Brouwet, mi-a propus să fac o experiență de un an, ca adaptare, în Parohia din Lourdes, nu la sanctuar. Duminica însă trebuia să fac programul într-o parohie cu 25 de sate, dar fără paroh. Descoperind această incredibilă criză de preoți, am acceptat să fiu paroh în dieceză, și nu capelan la sanctuar. Am considerat că sunt mai util ca paroh. Suntem foarte mulți preoți străini aici, din alte țări și continente, dar bucuria este că suntem foarte bine acceptați și apreciați. Nu mă simt străin chiar deloc. - Experiența aparte pe care o trăiți acolo cum vă motivează în preoție? Trist e că nu sunt mulți creștini practicanți, însă cei care sunt impresionează prin maturitatea și curajul cu care își mărturisesc credința. Cred că în Franța există acel "rest sfânt" (pe care profetul Zaharia îl vedea la poporul ales) care poartă Biserica mai departe. Nici pe vremea sfântului Ioan Vianney nu era altfel la Ars, dar Biserica merge înainte prin acești creștini. - Care sunt deosebirile dintre comunitățile catolice din Moldova și cea pe care o păstoriți? Mari deosebiri nu sunt, ci poate procentajul frecvenței la sacramente, aici fiind mult mai mic decât în Moldova; și poate administrativ, pentru că toate bisericile parohiale (construite înainte de anul 1905) aparțin statului (respectiv primăriei). - Sunteți un vechi colaborator al Oficiului pentru Comunicații Sociale al Episcopiei de Iași, dar și al revistei "Lumina creștinului"... Colaborarea mea cu revista a început în anul 1993. Eram paroh la Văleni, iar pr. Cornel Cadar, trecând spre Horgești, mă vizita des. Văzând că aveam abonamente la niște reviste franceze, mi-a propus să realizez pagina externă. Apoi am pus umărul la inițierea site-ului episcopiei, www.ercis.ro, unde prima știre din istoric prezintă instalarea mea ca paroh la Iași, Parohia "Adormirea Maicii Domnului", în luna mai a anului 2002. - De unde v-a venit atracția față de locurile de pelerinaj? Din Israel. Toți muncitorii de acolo erau foarte absorbiți de muncă, iar unii reveneau în țară fără să aibă nici cel mai mic contact cu locurile sfinte. Atunci mi-am zis că ar trebui găsit puțin timp și pentru a vedea măcar locurile esențiale. Am început mai întâi cu pelerinaje în zilele sărbătorilor evreiești, iar apoi în zilele de vineri, fiind mai puține ore de lucru. Mergeam o zi în Galileea și una la Ierusalim și Betleem, dar de fiecare dată celebram și o Liturghie într-un sanctuar. Cred că mulți (nu numai catolici) au rămas cu amintiri de neuitat, dar și cu rugăciuni înălțate spre cer în Țara Sfântă. - Cum a apărut rubrica Sanctuare în revistă? În anul 2011 am sărbătorit 25 de ani de preoție. Toți colegii am ales să ne întâlnim cu această ocazie la Lourdes. Mulți au mers cu avionul, însă eu am propus la trei colegi să mergem cu automobilul și, pe drum, până la Lourdes, să vizităm 25 de sanctuare ale Maicii Domnului. A fost un pelerinaj excepțional și am fost fascinat de sanctuarele Mariei. La întoarcere, dându-mi seama că există aceste valori ale Bisericii și ale lumii, dar prea puțin cunoscute, i-am propus pr. Cornel Cadar să prezint lunar un sanctuar. El a fost foarte încântat de idee. Din 2011 până azi am reușit să prezint 100 de sanctuare. Și mă refer doar la sanctuare ale Maicii Domnului, și nu ale lui Isus sau ale sfinților, care sunt mult mai numeroase. - Care credeți că este valoarea pelerinajului? Încep prin a spune, cu durere, că noi nu am avut un cult al pelerinajului, însă azi observ o mulțime de creștini dornici să ajungă la locuri sfinte și aceasta mă bucură. Un pelerinaj bine făcut este mană cerească pentru suflet, este vindecător. E adevărat că implică efort, cheltuieli, deplasare, timp, suportarea grupului, dar toate acestea au o răsplată. Toate cele 70 de minuni aprobate la Lourdes au avut loc doar cu cei care s-au deplasat la Lourdes. Pelerinajul ne pune în contact concret cu grota, cu statuia, cu icoana, cu apa, cu stânca, adică ne pune în contact cu Maica Domnului. - Cum vă alegeți sanctuarele pe care le prezentați? O primă condiție este ca acestea să fie declarate oficial basilica minor sau sanctuar recunoscut oficial. Pe de altă parte, la fiecare sanctuar e foarte interesantă geneza, modul și motivul apariției sale. Cele mai importante sunt cele construite pe locul unde a trecut Maria în viața sa (Nazaret, Ein Karem) și cele ale aparițiilor Maicii Domnului, oficial aprobate de Biserică (acestea fiind în număr de 16). Alte sanctuare adăpostesc statui sau icoane miraculoase, care au lăcrimat sau au fost găsite în mod miraculos. În ultimul rând sunt sanctuarele care au apărut la inițiativa unor clerici sau simpli credincioși, ori în urma unui eveniment cu importanță istorică. Așa cum subliniam deja, geneza fiecărui sanctuar este o frumoasă istorie de credință. - Numiți trei sanctuare despre care ați scris și la care țineți mult. De ce tocmai acestea? Deși mi-e greu să aleg, pun pe primul loc Lourdes (Franța) cel mai iubit și frecventat, apoi Loreto (Italia), pentru că face legătura între Orient și Occident, și Altötting (Germania), pentru emoția profundă pe care o provoacă pelerinului. - Există alte sanctuare cu care ne veți surprinde în numerele viitoare? Am făcut un tabel cu sanctuarele pe care aș putea să le prezint lunar. Ar fi 303 sanctuare, așadar până în decembrie 2036. Pr. Adrian Blăjuță
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |