Ofertă și ofrandă
de pr. Cristian Chinez
"Un fiu ne-a fost dat." Aceste cuvinte, dintr-un oracol al profetului Isaia, nu sunt parcă atât de diferite de spusele unor părinți care s-ar exprima așa: "Dumnezeu ne-a dat un fiu". Iar exprimarea profetică, cu sensul ei mesianic, răsună în noaptea de Crăciun. Căci Dumnezeu dă. "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său..." (In 3,16). Mai nou, s-ar părea că Dumnezeu oferă: "ne-a oferit ocazia..." etc. Și de ce n-ar oferi și Dumnezeu, dacă totul este "la ofertă"? Cu alte cuvinte, contra cost, ți se pune la dispoziție ceva ca să dispui după bunul plac... Sau ți se încredințează? Or, în centrul sărbătorilor de la Crăciun se află marele dar făcut de Dumnezeu ("l-a dat pe Fiul său"). Nu "la ofertă". Căci "aceasta este înțelepciunea: a ști de la cine vine darul" (Înț 8,21).
Pe de altă parte, oferirea o face cineva inferior sau cel puțin egal. Fiul lui Dumnezeu se oferă spre întrupare și jertfă: "Atunci am zis: «Iată, vin ca să fac voința ta, Dumnezeule!»" (Evr 10,7). Acesta este și sensul de "ofrandă" (cu sinonimele ei: "jertfă" și "prinos"). Nu ca în voluntariat, ci cultic.
Așadar, dacă daruri (cadouri) ori primim, ori facem, ofertele și ofrandele sunt fie spre ajutorare (caritabilă), fie spre aducere de cult (lui Dumnezeu).