- Anul Sfintei Liturghii - 2019-2020 - |
Sfânta Liturghie, mister tămăduitor
de pr. Daniel Iacobuț
"Spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu!" Cuvintele pe care le rostim înainte de a ne împărtăși descriu rodul întâlnirii noastre cu Cristos: vindecarea rănilor profunde ale ființei noastre. Situația actualei pandemii ne conduce să ne asumăm această rugăciune într-o manieră mult mai vie și să descoperim mai bine puterea tămăduitoare a lui Dumnezeu.
Când vorbim despre răni interioare, le putem înțelege din mai multe puncte de vedere: pe de o parte, rana interioară poate să echivaleze cu un păcat, un act prin care rănim relația noastră cu Dumnezeu, cu ceilalți și cu noi înșine; pe de altă parte, o rană sufletească poate fi și o urmare a păcatului, întrucât acesta produce o împietrire a inimii noastre și un dezechilibru în sănătatea noastră interioară. Răni sufletești sunt și experiențele dureroase trăite în cadrul unor relații: de exemplu, atunci când cineva este disprețuit, agresat sau abandonat. Pentru primul tip de răni, vindecarea cea mai eficientă este primită prin sacramentul Reconcilierii. Dar pentru celelalte tipuri de răni, Sfânta Liturghie este un autentic mister tămăduitor.
"Spune numai un cuvânt!" Sfânta Scriptură ne arată că Dumnezeu a creat toate prin Cuvântul său. Dumnezeu vorbește și astfel creează. Doar Cuvântul care ne-a creat poate, de asemenea, să ne vindece rănile sufletești apărute după păcat prin frică. Isus este Cuvântul unic pe care Tatăl continuă să-l rostească pentru tămăduirea noastră profundă. Iar când ne împărtășim, îl primim pe însuși Cuvântul lui Dumnezeu, făcut trup pentru mântuirea noastră. Mai mult, cuvintele lui Isus de la evanghelia Sfintei Liturghii sunt vii și ne purifică de reziduurile propriului egoism. Ascultarea cuvântului lui Dumnezeu ne vindecă apoi de una dintre cele mai periculoase boli spirituale: uitarea iubirii și lucrării lui Dumnezeu. De aceea, amintirea cuvântului lui Dumnezeu este secretul vindecării noastre. Istoria sacră a mântuirii intră astfel în istoria vieții noastre rănite și îi dă un nou sens, ajutându-ne să o privim în lumina Domnului.
La Sfânta Liturghie rostim rugăciunea pentru vindecare, privind în sus spre pâinea vieții și potirul binecuvântat. Privim la Cristos cel înălțat de către mâinile preotului și îi cerem tămăduirea. Ne însușim, atunci, aceeași dorință și încredere cu care evreii, răniți de veninul șerpilor din pustiu, au privit la șarpele de aramă ridicat de Moise (Num 21,4-9). Într-adevăr, Euharistia este Cristos înălțat pe cruce în momentul de maximă dezvăluire a iubirii sale fidele, sigure și milostive. Trupul înviat al Domnului, prezent în Sfântul Sacrament, devine leac pentru rănile care ne conduc să ne aplecăm doar spre noi înșine. Mai mult, contemplându-l pe Mielul lui Dumnezeu jertfit pentru greșelile noastre, descoperim rănile vindecătoare ale lui Cristos. Căci el este vindecătorul rănit, capabil să trezească în noi compasiunea și dorința de a-i cunoaște și împărtăși simțămintele (Fil 2,5).
Când ne împărtășim, iubirea lui Dumnezeu vindecă în noi capacitatea de a ne lăsa hrăniți sufletește. Uneori însă ni se poate întâmpla să nu ne bucurăm efectiv de întâlnirea cu Cristos, pentru că întâlnirile noastre, în general, nu mai sunt hrănitoare, nu mai ating viața noastră. Tocmai această experiență ne spune că însăși capacitatea noastră de a avea relații hrănitoare cu Dumnezeu și cu aproapele are nevoie să fie reînnoită. Euharistia ne amintește de mâna deschisă a lui Dumnezeu, de faptul că în spatele acestei mâini există o inimă care vrea să dăruiască propriilor fii o hrană consistentă și prețioasă, nu una otrăvită. Încrederea noastră în inima și iubirea Domnului îi va permite să ne hrănească cu adevărat și ne va deschide posibilitatea de a trăi astfel încât viața noastră să fie hrănitoare și pentru alții: "Prin aceasta s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în noi: Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, unul născut, ca să trăim prin el" (1In 4,9).