Critică și interpretare
de pr. Cristian Chinez
Nu demult a început școala. Cu o varietate de proceduri didactice. Și pornind de la o realitate concretă. Se spune că (aceasta să fie realitatea?) există "beneficiari" ai sistemului de învățământ care știu să citească, dar nu înțeleg ce citesc. De fapt, în lumea în care trăim, e mai comod să prinzi ceva din zbor și apoi să-ți dai cu părerea, decât să aprofundezi și să tragi învățăminte. Inclusiv pe Facebook..., cu etalările de acolo ale inculturii și disprețului față de gramatică.
Căci, de criticat, critică mai toată lumea. Fără să țină cont că, spre exemplu, critica literară tinde mai curând spre aprofundarea și punerea în valoare a unei opere. Ceea ce se practică este mai degrabă o promovare a răutății, a invidiei și a insatisfacției personale. Cât despre interpretare, trebuie mai întâi să-ți însușești ceva, să treci prin sensibilitatea proprie și abia apoi să riști o expunere. Or, pentru că și în acest sens avem de-a face mai curând cu refulări și rebuturi, reversul medaliei se prezintă cu o altă practică: fuga de o astfel de realitate pervertită și afundarea în indiferență sau - și mai grav! - în alcoolism ori stupefiante.
Există însă și o alternativă: aceea de a prelua realitatea și a i-o prezenta lui Dumnezeu în rugăciune. Personală și comunitară. Din nefericire, prea puțin practicată...