- Mergeti si traiti în pace! - |
Tipul creștinului docil și disciplinat
de prof. dr. Alois Gherguț
În rândul credincioșilor practicanți întâlnim o tipologie aparte, respectiv cei care se supun și se lasă conduși necondiționat de cuvântul lui Dumnezeu. Sunt acei oameni care vin spre Sfânta Liturghie indiferent de situație, care respectă toate cerințele și recomandările duhovnicești, care nu comentează și nu se lamentează la adresa slujitorilor Bisericii, care își disciplinează viața în acord cu valorile creștine promovate în scrierile sfinte.
Docilitatea și disciplina creștinilor se educă și se formează în timp, chiar din copilărie, când găsesc în părinți și apropiați modele, când sunt obișnuiți cu practici religioase în familie și în comunitate, când descoperă lumea și spațiul spiritual al Bisericii, pentru ca mai apoi, pe măsură ce se maturizează și devin adulți, să experimenteze și să trăiască simbioza organică cu Biserica și Sfânta Liturghie. Am întâlnit persoane care simțeau o neliniște sau o neîmplinire atunci când din motive întemeiate nu reușeau să participe la Liturghia de duminică sau în zi de mare sărbătoare, pentru că nu aveau unde sau n-au ajuns la timpul potrivit. Am cunoscut persoane care își făceau agenda în funcție de evenimentele religioase la care trebuiau să ajungă sau persoane care nu ieșeau din casă până când nu își terminau rugăciunea și dialogul cu Dumnezeu. În fiecare comunitate găsim astfel de oameni care simt nevoia unui dialog umil și permanent cu Dumnezeu în propria casă, în biserică, la locul de muncă sau în oricare alte împrejurări.
În lumea laică, profană, docilitatea este privită ca o slăbiciune a omului ce provine din teama de a nu fi acuzat de nerespectarea legilor și regulilor sociale, fapt ce ar atrage după sine dispreț, dezaprobare, pedeapsă, înjosire. În spațiul spiritual, religios, docilitatea devine o virtute de prim rang care, alături de umilință, răbdare, generozitate, înnobilează sufletul omului credincios. În ambele situații docilitatea oferă siguranță, stare de liniște, stabilitate. Numai că în spațiul spiritual atitudinea docilă nu este determinată de teamă, ci de atașamentul și dragostea omului față de Dumnezeu. Cu alte cuvinte, omul nu este docil și disciplinat pentru că nu vrea să-l supere pe Dumnezeu, ci pentru că se abandonează iubirii lui Dumnezeu. Dacă analizăm viețile sfinților, vom descoperi la marea lor majoritate o trăsătură comună: docilitatea în ascultare și slujire până la martiriu.
Din punct de vedere psihologic, docilitatea poate exprima un comportament adaptativ securizant, prin care unele persoane încearcă să evite situații tensionate, conflictuale sau cu potențial ridicat de risc, în urma cărora ar avea de suferit sau de pierdut. Încredințarea în mâinile lui Dumnezeu și comportamentul docil și umil al creștinului îl securizează, îi dau o stare de liniște interioară în care își poate împlini mai ușor menirea. Scriitoarea de origine americană Florence Scovel Shinn, în cartea sa Jocul vieții, recunoaște: "Eu sunt un instrument docil la dispoziția lui Dumnezeu și planul său perfect în privința mea se îndeplinește în mod magic".
Papa Francisc afirma într-una dintre meditațiile sale: "Împărăția lui Dumnezeu crește cu docilitate; docilitatea față de Duhul Sfânt ne va face să creștem și să ne transformăm precum plămada și sămânța. Fie ca Domnul să ne dea tuturor harul acestei docilități!"