- În apararea sanatatii - |
Sindromul de stres indus de malpraxisul medical
Cred că malpraxis este un termen cunoscut de foarte multă lume. Deși originea cuvântului nu are legătură neapărat cu medicina, ci poate încadra practica greșită din orice domeniu, malpraxisul, însoțit sau nu de cuvântul "medical" (malpraxis medical), s-a împământenit la noi în țară cu înțelesul de practică greșită în medicină și este folosit în special cu referire la o greșeală a unui medic prin care s-a produs un prejudiciu pacientului.
Articolul din acest număr nu este despre malpraxis în sine, ci despre consecințele pe care le pot avea reclamațiile de malpraxis (în special cele nefondate) asupra medicilor. Iar ideea abordării acestui subiect a venit în urma unei cercetări pe care am realizat-o de curând. Probabil puțini sunt cei care se gândesc că și medicii pot deveni pacienți din cauza reclamațiilor. Dar este o realitate. Cu atât mai mult cu cât numărul reclamațiilor este în creștere în ultimii ani.
Însă numărul reclamațiilor este în creștere nu pentru că medicii greșesc mai mult decât în trecut, ci pentru că deseori pacienții nu cunosc detaliile cu privire la ce s-a întâmplat de fapt și ce anume a condus la rezultatul neașteptat. Iar în privința aceasta medicii pot avea o vină: nu comunică eficient cu pacienții. Alteori, pacienții sunt influențați de mass-media, fără să ia în calcul că informațiile pe care le prezintă jurnaliștii nu sunt întotdeauna adevărate. De asemenea, pacienții pot fi influențați de prieteni sau rude, care îi îndeamnă să reclame pentru a primi despăgubiri.
Pacienții sunt perfect îndreptățiți să fie despăgubiți atunci când suferă un prejudiciu din cauza unei greșeli medicale. Această realitate nu o pune nimeni la îndoială. Asigurările de malpraxis, de exemplu, au acest rol. Însă e bine ca, înainte de a face o reclamație, pacienții să se asigure că medicul a greșit. Un studiu de referință în medicină arată că 90% dintre prejudiciile pe care le suferă pacienții se produc, de fapt, din cauza unor deficiențe ale sistemului medical, și nu ale medicilor. Progresul din știință permite ca medicina să fie tot mai mult îmbunătățită, însă nu o poate face desăvârșită.
O reclamație pentru un presupus act de malpraxis lovește puternic medicul și are potențial de alterare a stării de sănătate. La începutul anilor '90 a apărut în Argentina conceptul de sindrom clinic judiciar, cu referire la manifestările pe care le dau, în general, reclamațiile cu prezentare în instanță, apoi a fost adaptat pentru reclamațiile de malpraxis sub forma "sindromului de stres indus de malpraxisul medical". Acest sindrom produce tulburări pe mai multe planuri: poate induce modificări de comportament, cu blocaj mintal și izolare; poate induce tulburări psihice, cu depresie și anxietate; poate produce afecțiuni organice sau le poate agrava pe cele deja existente, precum hipertensiune arterială, astm bronșic, cefalee.
Cred că cel mai important este faptul că aceste consecințe apar și se mențin mult timp, chiar dacă medicul este găsit nevinovat. Achitarea, de exemplu, nu șterge stigmatul de a se fi prezentat în instanță, după cum povestea cuielor bătute în ușă ne învață că gaura nu dispare după ce scoatem cuiul.
Acest articol este puțin diferit de cele cu care v-am obișnuit. Însă am voit să scot în evidență faptul că ușurința cu care se fac reclamațiile poate fi tulburătoare pentru medici și le poate afecta starea de sănătate. Dreptul pacientului de a fi despăgubit este important, însă acesta nu trebuie să se grăbească să facă reclamații înainte de a primi explicații cu privire la rezultatul care nu coincide cu așteptările sale și de a înțelege că medicina nu este omnipotentă. Doar Dumnezeu este!
Dr. Bianca Hanganu