Sărbătorile pelerinajului
Oamenii au iubit dintotdeauna sanctuarele. Pelerinajele la sanctuare au fost mereu o expresie vie a dorinței omului de a-l căuta și de a-l întâlni pe Dumnezeu.
În general, sanctuarele sunt asociate cu o teofanie - o manifestare divină. Înainte de reforma lui Iosia, în Israel au existat numeroase locuri de pelerinaj, precum Sihem, Betel, Berșeba, Penuel, Ofra și Sorea, dar și sanctuare mai vechi, precum Mițpa, Ghilgal, Gabaon și Dan.
Codurile vechi ale alianței (Ex 34,18-23; 23,14-17) prescriau ca toți cei de parte bărbătească să se prezinte de trei ori pe an în fața Domnului. În timpurile acelea, pelerinii mergeau la diferite sanctuare din țară cu ocazia sărbătorilor.
Reforma regelui Iosia (622 î.C.) aduce o mare noutate. Sanctuarele locale sunt desființate, iar Ierusalimul devine sanctuarul central și unic. Cele trei pelerinaje se vor ține acum la sanctuarul central din Ierusalim. Acolo se va celebra Paștele (2Rg 23; 2Cr 35), dar și Sărbătoarea Săptămânilor și Sărbătoarea Corturilor (Dt 16,1-17). Această măsură a lui Iosia avea două scopuri principale: consolidarea ideii de unitate a poporului adunat în fața lui Dumnezeu și protejarea poporului de contaminarea cu practicile idolatre întâlnite la multe sanctuare locale. Istoricii discută asupra reușitei inițiale a reformei lui Iosia, dar fapt este că, la sfârșitul exilului babilonian, Ierusalimul devine unicul sanctuar. Cu ocazia marilor sărbători se îndreptau spre Ierusalim pelerinii din Palestina, dar și cei din diaspora.
Paștele (ebr. Pesah), prima sărbătoare a pelerinajului, comemora Exodul, adică minunata eliberare a poporului lui Israel din robia egipteană. În vremea lui Isus, foarte mulți evrei veneau la Ierusalim pentru sacrificarea mieilor și pentru celebrarea cinei pascale. În perspectivă creștină, Paștele ne reunește pe noi, discipolii lui Isus Cristos, în comuniune cu Domnul nostru, adevăratul Miel de Paște, care ne eliberează de robia păcatului și a morții prin pătimirea, moartea și învierea sa.
Sărbătoarea Săptămânilor (ebr. Șavuot) sau a Cincizecimii se celebra la 50 de zile după Paște. Pelerinii urcau la Ierusalim spre a aduce primele roade ale recoltei ca jertfă de mulțumire Domnului (Ex 34,22; Dt 16,11-12). Mai târziu, sărbătoarea va celebra alianța de pe Muntele Sinai și primirea darului Torei. În creștinism, Sărbătoarea Cincizecimii sau Rusaliile devine sărbătoarea darului Duhului Sfânt și a inaugurării noii alianțe (Fap 2).
Sărbătoarea Corturilor sau a Tabernacolelor (ebr. Sukkot) se celebra timp de o săptămână, începând cu 15 Tișri. Sărbătoarea amintea poporului de timpurile peregrinării de 40 de ani prin pustiu, când locuia în corturi. În amintirea acelor vremuri, Biblia le cerea evreilor să locuiască în fiecare an timp de șapte zile în corturi (Lev 23,42-43). În același timp, întrucât sărbătoarea se ține în perioada recoltei, aceasta devine o sărbătoare a recunoștinței pentru comorile naturii și pentru roadele primite în anul respectiv (Ex 23,16; Deut 16,13).
Isus va respecta prescripțiile Legii mozaice și astfel îl găsim în pelerinaj la Ierusalim cu părinții (Lc 2,41-51), iar mai târziu, cu discipolii în timpul ministerului său public. Însă Isus va anunța dărâmarea templului, iar evenimentele pascale ne vor conduce la o nouă înțelegere despre semnificația persoanei sale: Isus devine noul templu (In 2,19-21; 4,21-23), iar noi, discipolii lui, suntem pe drum într-un pelerinaj escatologic (2Cor 5,6-10; Evr 13,14). Ținta pelerinajului este "Muntele Sionului", cetatea Ierusalimului ceresc, în care nu există templu, pentru că Domnul Dumnezeu Cel Atotputernic este templul ei și Mielul (Ap 21,22-26).
Biserica va continua să mențină practica pelerinajului către locurile în care a trăit Isus pe acest pământ, dar și către locurile în care Isus s-a manifestat în diferite moduri în viețile sfinților. Pelerinajele sunt momente de profundă comuniune în credință și rugăciune. De asemenea, orice pelerinaj ne amintește că viața noastră, în ansamblul ei, este un pelerinaj spre Domnul.
Pr. Iosif Antili