Cultul celebrat la sinagogă și Cuvântul
Cultul adus divinității a reprezentat o componentă extrem de importantă în viața omului oricărui timp și al oricărui spațiu geografic. Ființa umană a simțit mereu exigența comunicării cu entități superioare, situate în sfere distincte de cea pământească.
Și Israel se înscrie în această logică. Poporul lui Israel a dezvoltat, pe lângă cultul de la templu, și un cult legat de sinagogă. Acesta a fost dictat de situațiile specifice diasporei, acolo unde se simțea necesitatea unui loc de cult diferit de templu. Originea sinagogii este învăluită de mister. Unii susțin că aceasta ar fi apărut în epoca exilului babilonian, fiind o instituție susținută de preoți pentru a defini identitatea ebraică. Dar prima mărturie a existenței sinagogii este furnizată de o inscripție a unei sinagogi egiptene dedicate lui Ptolemeu al III-lea (246-221 î.C).
Referitor la desfășurarea cultului specific sinagogii se cunosc mai bine doar liniile fundamentale. Celebrarea avea două părți, prima dintre ele constând în momente de rugăciune. Printre rugăciunile folosite, dincolo de cunoscuta invocare Shemah Israel (Dt 6,4-9; 11,13-21; Num 15,37-41), se pot enumera rugăciunile Shemone esreh (Cele optsprezece binecuvântări) și Qaddish (rugăciune asemănătoare cu "Tatăl nostru"). Partea a doua a celebrării conținea proclamarea lecturilor din Lege și Profeți, urmată de explicarea lor (cf. Lc 4,16-30). Lectura putea fi realizată de orice evreu ajuns la vârsta maturității. Organizarea slujirii liturgice, desemnarea lectorilor și invitația de a comenta Scriptura erau îndatoriri ale "mai-marelui sinagogii".
Cultul oficiat la sinagogă a influențat profund liturgia creștină, mai ales Sfânta Liturghie. Întâi de toate, se poate sublinia ideea comuniunii într-o comunitate care aduce laudă Domnului. Potrivit unor tradiții, pentru a se realiza celebrarea de la sinagogă, era nevoie de minim zece persoane. Această adunare intra în dialog cu Dumnezeu prin rugăciuni, psalmi, invocații și cântări. Creștinii au preluat spiritul comunitar și practica întâlnirii cu Dumnezeu în rugăciune.
În al doilea rând, cultul dezvoltat la sinagogă a transmis venerarea Cuvântului lui Dumnezeu. Liturghia creștină romană propune lectura continuă a unei evanghelii sinoptice de-a lungul anului bisericesc, așa cum la sinagogă se practica o lectio continua anuală din Torah. Lectura la alegere din Profeți, proprie cultului de la sinagogă, are o oglindire în lectura biblică a Liturghiei noastre. Dincolo de aceste succinte comparații, rămâne în prim-plan Cuvântul și comunicarea lui Dumnezeu prin acest mijloc. De ce a ales Domnul chiar cuvântul omenesc drept cale de intrare în comuniune cu omul? Cuvântul este poate caracteristica omului cea mai profundă care definește ființa umană. Prin cuvânt, mai apoi, omul cunoaște lumea, se exprimă pe sine și intră în dialog cu semenii săi. Aceste funcții ale cuvântului sunt valorificate de Dumnezeu. Prin cuvântul Sfintei Scripturi îl putem cunoaște pe Dumnezeu, Biblia fiind izvorul prim pentru a intra în lumea dumnezeiască și în tainele planului de mântuire. Prin cuvânt, Dumnezeu se exprimă pe sine arătând atributele sale, mai ales bunătatea infinită și milostivirea sa. Prin cuvânt, Domnul ne interpelează și ne cheamă la comuniune cu sine în cadrul alianței. Dumnezeu iese din transcendența sa și îi invită pe oameni la dialog, dorind să comunice cu ei, în calitate de prieteni (cf. Dei Verbum 2).
O exigență a epocii noastre e constituită de o mai bună valorizare a cuvântului, a funcției și menirii sale. Într-o lume plină de cuvinte, într-o eră a diminuării capacității de discernământ autentic, avem nevoie de înțelegerea Cuvântului pentru a instaura o bună relație cu Dumnezeu și cu semenii noștri. Religia creștină este una de tip personal, iar cuvântul rămâne cale privilegiată pentru a ne raporta la Cristos-Cuvântul și la frații noștri în spiritul comuniunii.
Pr. Iulian Faraoanu