Adormirea Maicii Domnului și ridicarea ei cu sufletul și trupul la cer
Dintre sărbătorile dedicate Preasfintei Fecioare Maria, solemnitatea "Adormirea Maicii Domnului și ridicarea ei cu sufletul și cu trupul la cer" este cea mai solemnă.
Cât privește începuturile acestei sărbători, se pare că sunt de pe la jumătatea secolului al IV-lea, la Ierusalim, chiar dacă adevărata sărbătoare apare abia la începutul secolului al VI-lea. Prima mărturie credibilă despre sărbătoare este de la Sfântul Grigore din Tours (538 cca. - 594). Despre sensul sărbătorii a scris și Sfântul Ioan Damaschinul (676 cca. - 749): "Se cuvenea ca aceea care l-a purtat în sânul ei pe Creatorul făcut prunc să locuiască în lăcașul dumnezeiesc. Se cuvenea ca Mireasa lui Dumnezeu să intre în palatul ceresc". În Occident, Papa Sergiu I (687-701) o pune între cele patru sărbători ale Maicii Domnului.
Dezvoltarea gândirii teologice a Bisericii atrage după sine și dezvoltarea teologiei mariane. Nume sonore ale teologiei scolastice ne explică fundamentul teologic care stă la baza credinței în ridicarea cu trupul și sufletul la cer a Preasfintei Fecioare Maria. Sfântul Bonaventura, Sfântul Anton de Padova și Sfântul Bernardin de Siena propun adevărul și susțin învățătura ridicării cu trupul și sufletul la cer a Preasfintei Fecioare Maria. În secolul al XVI-lea, apologeții catolici, ca o reacție la mișcarea protestantă, au făcut ca această credință în ridicarea cu trupul și sufletul la cer a Fecioarei să devină o adevărată doctrină. În secolul al XVIII-lea apare prima petiție către Sfântul Scaun pentru definirea solemnă a dogmei cu privire la ridicarea cu trupul și sufletul la cer a Mariei.
În secolul următor, la 1 noiembrie 1950, Papa Pius al XII-lea, prin constituția apostolică Munificentissimus Deus, a definit solemn dogma ridicării cu trupul și sufletul la cer a Preasfintei Fecioare Maria: "Proclamăm, declarăm și definim ca dogmă de Dumnezeu revelată că Neprihănita Maică a lui Dumnezeu și pururea Fecioara Maria, terminând drumul vieții sale pământești, a fost ridicată în slava cerească cu sufletul și cu trupul". Acest adevăr a fost reluat și de Conciliul Vatican II: "Fecioara Neprihănită, păstrată neatinsă de orice prihană a păcatului strămoșesc, la capătul vieții sale pământești a fost ridicată cu trupul și sufletul în gloria cerească și a fost înălțată de Domnul ca regină a universului pentru a fi pe deplin asemenea Fiului ei, Domnul Domnilor (cf. Ap 19,16) și învingător asupra păcatului și a morții" (LG 59).
Și următorii papi (Papa Paul al VI-lea, în exortația apostolică Marialis cultus, și Papa Ioan Paul al II-lea, în enciclica Redemptoris Mater, și Papa Benedict al XVI-lea) revin asupra "adormirii Maicii Domnului" și ridicării cu trupul și sufletul la cer a Mariei.
Și Papa Francisc ne adresează cuvinte de îndemn la contemplarea acestui mister, care "ne arată că Dumnezeu vrea să-l mântuiască pe om întreg, adică să-i mântuiască sufletul și trupul. Isus a înviat cu trupul pe care l-a luat de la Maria; și s-a înălțat la Tatăl cu umanitatea sa transformată. Cu trupul, un trup ca al nostru, dar transfigurat. Ridicarea Mariei cu sufletul și trupul la cer ne dă confirmarea cu privire la destinul nostru glorios" (Papa Francisc, Angelus, 15 august 2018).
Pr. Cristian Blăjuț, OFMConv.