Sabatul și Ziua Domnului
Ritmul vieții cotidiene este sacadat de o zi cu o conotație specială - sabatul, instituție fundamentală a iudaismului și semn distinctiv esențial al identității ebraice.
Termenul "sabat" derivă din Gen 2,2 unde se menționează încetarea activității creatoare a lui Dumnezeu: "Și Dumnezeu a încheiat (shabbat) lucrarea pe care o făcuse în ziua a șaptea". Originea sărbătorii se pierde în negura vremurilor, însă prescrierile cultuale sunt codificate în două texte biblice emblematice, care prezintă Decalogul: Ex 20,8-11 și Dt 5,14-15. În Ex 20,11 se accentuează preceptul odihnei în ziua de sabat, iar în Dt 5,15 este pusă în evidență necesitatea de a-i aduce cult Dumnezeului eliberator cunoscut în timpul exodului.
Care sunt caracteristicile sabatului? Întâi de toate, este ziua a șaptea, ziua fără pereche, așa cum obișnuiau să o numească unii rabini. Cifra 7 este simbol al perfecțiunii în limbajul biblic. Așadar, ziua a șaptea este specială, potrivită pentru perfecțiunea lui Dumnezeu. Dar șapte este și semn al ciclicității. Așa cum Domnul, după șase zile de activitate creativă prin cuvinte și fapte, în ziua a șaptea s-a odihnit, la fel ar trebui să procedeze și omul respectând astfel o lege naturală, cea a alternării muncii cu repaosul.
În al doilea rând, sabatul este o zi sfințită. Sfințenia, în concepția biblică, înseamnă în mod primar separare. Dumnezeu este sfânt pentru că este separat de oameni, e transcendent, locuind în lumina sa de nepătruns. Dar Domnul nu rămâne izolat, ci vrea să îi facă pe oameni să participe la sfințenia sa. Sabatul este ziua Domnului, zi sfântă și sfințită, situată chiar în afara timpului. E o zi care anticipă veșnicia, acolo unde nu va mai fi nici zi, nici noapte. Este interesant cum textul din cartea Genezei nu mai reproduce refrenul temporal pentru ziua a șaptea a creației: "Și a fost seară și a fost dimineață, ziua a..." (Gen 1,8.13).
În sfârșit, ziua de sabat este binecuvântată. Binecuvântarea este premisa pentru apariția și menținerea vieții. În Gen 1, Domnul binecuvântează animalele și acestea devin ființe vii. Va fi binecuvântat și omul, iar binecuvântarea va deschide un șir neîntrerupt de generații omenești. Binecuvântarea și viața sunt mai apoi realități pozitive legate de alianță. Dacă Israel respectă clauzele alianței, va avea parte de binecuvântare și viață. Sabatul, zi binecuvântată, e o zi în care se celebrează viața, valoare supremă a umanității.
Creștinii au preluat ideea sabatului și au celebrat ziua Domnului în prima zi a săptămânii, ziua învierii lui Cristos. Cum se prezintă această zi în epoca noastră? Care sunt exigențele sale? Prescrierea referitoare la repaos și odihna creației ar avea nevoie de mai multă subliniere într-o eră în care se pot observa dezechilibre. Ar fi de dorit o sintonizare mai bună cu legile creației care cultivă echilibrul și armonia. În ziua Domnului, recunoscând lucrarea dumnezeiască în creație, omul să recunoască stăpânirea lui Dumnezeu asupra vieții și asupra lumii. De la această recunoaștere, omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, să se angajeze pentru o stăpânire responsabilă asupra naturii și pentru menținerea armoniei și a unității.
Ziua Domnului are nevoie de o revizuire și în privința cultului. Iar o direcție importantă poate fi cea a memoriei, pe linia memorialului indicat de Sfânta Scriptură. Evreii obișnuiau să facă memorialul (zikkaron) intervențiilor minunate ale Domnului în istoria și viața lor. Noul Testament a preluat conceptul și l-a redat prin termenul anamnesis cu același sens, de memorial, transpunere în prezent. Ziua Domnului să fie zi a memoriei, zi de aducere a jertfei lui Cristos în fața noastră, dar și zi a comuniunii autentice cu Dumnezeu dătător de iertare, mântuire și viață.
Pr. Iulian Faraoanu