- Anul Sfintei Liturghii - 2019-2020 - |
Cuvintele legământului veșnic
În inima sfintei Liturghii și a rugăciunii euharistice se găsesc cuvintele consacrării, acele cuvinte care prin puterea Duhului Sfânt actualizează jertfa crucii și legământul veșnic dintre Dumnezeu și omenire. Sunt cuvintele cele mai prețioase din toată celebrarea pentru că prin ele pâinea devine trupul lui Cristos, iar vinul, sângele prețios al Mântuitorului.
Intensitatea rugăciunii, a adorației, a întâlnirii cu Domnul de la sfânta Liturghie atinge punctul cel mai înalt când preotul rostește cu venerație și puțin aplecat asupra pâinii și vinului cuvintele lui Cristos: "Acesta este trupul meu... Acesta este potirul sângelui meu...". Cristos însuși devine atunci prezent cu trupul său jertfit spre mântuirea noastră, cu sângele său vărsat pentru a pecetlui alianța veșnică de iubire dintre Dumnezeu și fiecare om. Sufletul și dumnezeirea sa cuprind substanța profundă a pâinii și a vinului, astfel încât noi să îl putem adora și întâlni pe însuși Fiul lui Dumnezeu.
După ce am aprofundat gesturile esențiale ale lui Cristos de la Cina cea de Taină, care au dat naștere liturgiei euharistice de la Liturghie ("a luat" - ofertoriul; "a mulțumit" - rugăciunea euharistică, "a frânt și a dat" - riturile împărtășirii), este important să ne aplecăm atenția asupra cuvintelor din inima întregii sfinte Liturghii: cuvintele consacrării. Acestea reprezintă în esență cuvintele pronunțate de către Isus la ultima cină, în conformitate cu cele patru relatări ale instituirii Euharistiei pe care le avem în Noul Testament (Mt 26,26-28; Mc 14,22-24; Lc 22,19-20; 1Cor 11,23-26).) În cuvintele lui Isus asupra pâinii și potirului se concentrează, într-un anumit mod, întreaga rugăciune euharistică în diferitele ei dimensiuni: aducere de mulțumire, memorial, mijlocire, invocare a Duhului Sfânt, ofrandă și ospăț. De aceea, consacrarea pâinii și a vinului are loc prin pronunțarea cuvintelor lui Cristos de către cel care acționează în persoana lui, adică de către preot. Dar tocmai faptul că aceste cuvinte sunt parte integrantă a rugăciunii euharistice, care în totalitatea ei este denumită "rugăciune de mulțumire și de sfințire", îndepărtează orice tentativă de a le considera drept cuvinte magice. Dimpotrivă, sunt cuvinte pline de Duhul Sfânt, pe care preotul le rostește nu pentru a fi văzut sau auzit în primul rând de către popor, ci pentru a fi văzut și auzit de către Tatăl ceresc, care l-a trimis în lume pe Fiul său unic și continuă să ne mântuiască prin el.
Cuvintele consacrării au caracter de memorial al acțiunii săvârșite de Isus la ultima cină, acțiune care, la rândul său, este strâns legată de jertfa crucii. Memorialul presupune actualizarea evenimentului amintit. Astfel că în momentul consacrării se actualizează prezența reală a lui Cristos ca preot (în persoana vizibilă a preotului care prezidează) și ca jertfă (sub speciile pâinii și vinului). Pe de altă parte, este inclusă în acest caracter de memorial și valoarea de jertfă (jertfelnică) a cuvintelor rostite de către Mântuitorul. Prin ele, Cristos se oferă pe sine Tatălui și săvârșește adevărata jertfă. Înțelegând această valoare sacrificială a cuvintelor lui Isus, ne putem explica maxima venerație pe care Biserica o are față de acest text precum și sacralitatea momentului pronunțării lor.
Rugăciunea euharistică a IV-a așază exact înainte de cuvintele consacrării și de relatarea Cinei celei de Taină o frază inspirată din Evanghelia după sfântul Ioan (In 13,1): "iubindu-i pe ai săi care erau în lume, până la sfârșit i-a iubit". Ne sunt dezvăluite astfel sensul ultim al instituirii Euharistiei și al jertfei lui Cristos: instaurarea noii și veșnicei alianțe de iubire dintre Dumnezeu și lume. Acesta este temeiul sacralității și adorației de care sunt învăluite cuvintele spuse de Cristos prin preotul său asupra pâinii și vinului: prin ele se imprimă într-un mod unic în viața noastră iubirea veșnică a lui Dumnezeu.
Pr. Daniel Iacobuț