- Anul Sfintei Liturghii - 2019-2020 - |
"A dat-o discipolilor" (Mt 26,26)
Isus Cristos a frânt pâinea pentru a o dărui ucenicilor și, cel mai important, pentru a se dărui pe sine tuturor celor care vor crede în el. Gestul dăruirii pâinii consacrate prin cuvintele lui Cristos este actualizat la fiecare sfântă Liturghie atunci când credincioșii se apropie pentru a primi darul sfintei Împărtășanii.
Sfânta Liturghie este darul cel mai de preț al lui Cristos pentru Biserica sa. Mai mult, sfânta Împărtășanie este Cristos însuși care se dăruiește fiecărui ucenic care caută să trăiască după învățătura Maestrului său. Acest caracter de "dar" devine cel mai vizibil atunci când, participând la sfânta Liturghie, ne apropiem pentru a primi din mâinile preotului sacramentul trupului lui Cristos. Ce se întâmplă, de fapt, atunci când mergem să ne împărtășim?
În primul rând, vedem că atât preotul care ni-l aduce pe Cristos, cât și noi, credincioșii înfometați de Cristos, avem de înfăptuit un drum către locul împărtășirii. Acest drum este icoana întregii istorii a mântuirii: Cristos vine în întâmpinarea umanității și anticipează astfel ultima sa venire, iar Biserica, reprezentanta întregii omeniri, se lasă atrasă de iubirea sa milostivă și se îndreaptă spre ospățul dumnezeiesc, anticipare a ospățului veșnic din paradis.
A merge pentru a primi sfânta Împărtășanie nu este în niciun caz un gest banal, ca și atunci când stăm la rând la poștă sau la o casă de bilete. Este vorba despre o procesiune liturgică, procesiune care presupune un ritm așezat, solemn și potrivit pentru a pregăti întâlnirea cu Domnul. Orice procesiune, dar mai ales aceasta, ne ilustrează sensul existenței: viața creștină este drumul pe care îl realizăm zi după zi pentru a fi desăvârșiți în dragoste prin harul lui Dumnezeu. Procesiunea de la Împărtășanie nu este un gest pur individual, prin care fiecare caută calea cea mai scurtă pentru a ajunge la preot și a primi Euharistia. Este un drum pe care îl facem împreună cu ceilalți creștini, pentru ca să arătăm că, deși suntem mulți, împărtășindu-ne din aceeași unică pâine, devenim una. Semnul caracterului comunitar al procesiunii euharistice este cântecul de la Împărtășanie. Prin comuniunea glasurilor care îl intonează, acesta manifestă bucuria întregii Biserici care merge în întâmpinarea Mirelui său, Isus Cristos.
După ce am făcut acest drum procesional și am cântat, primim sfânta Împărtășanie. Are loc atunci întâlnirea cea mai profundă și reală dintre fiecare dintre noi și Cristos. Primim pâinea fiilor asemenea copiilor care își deschid gura pentru a se lăsa hrăniți de părinți. În același timp, putem trăi mai bine întâlnirea cu Cristos dacă realizăm că, de fapt, el însuși ne primește pe noi. Sfântul Ioan Paul al II-lea spunea despre actul împărtășirii: atunci "nu doar fiecare dintre noi îl primește pe Cristos, ci Cristos însuși ne primește pe fiecare dintre noi".
Cristos ne primește și ne transformă. În ce anume? Ne răspund cuvintele rostite în acel moment: "Trupul lui Cristos", ne spune preotul, iar noi răspundem "Amin". Spunem "Amin" atât pentru a exprima credința noastră în Preasfântul Sacrament, cât și pentru a consimți să devenim noi înșine ceea ce primim. Sfântul Augustin spunea: "Acest sacrament nu vă oferă trupul lui Cristos pentru ca apoi să rămâneți separați de el... voi, așadar, începeți să primiți ceea ce ați început să fiți, cu condiția să nu îl primiți în mod nedemn". Cu alte cuvinte, devenim mădulare ale Domnului și ale trupului său tainic, Biserica. Și, mai ales, devenim și noi pâine care se poate frânge și se poate dărui celorlalți. În cele din urmă, umanitatea noastră atinge desăvârșire în actul de a dărui. Iar adevărata bucurie provine din faptul că ne putem dărui pe noi înșine altora și lui Dumnezeu. Darul Euharistiei ne transformă pe noi înșine într-un dar.
Pr. Daniel Iacobuț