Fericitul Anton Durcovici în fața furtunii comuniste (I)
La 19 martie 1937 a fost publicată enciclica Divini Redemptoris a papei Pius al XI-lea, în care condamna clar și fără drept de apel ideologia comunistă ca fiind una antiumană și anticreștină. Se părea la acea dată că acest pericol este departe de România, însă, după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, respectiva ideologie, adusă în "grădina Maicii Domnului" pe baionetele Armatei Roșii, a început să acapareze puterea prin Partidul Comunist, punctul culminant fiind înlăturarea monarhiei, la 30 decembrie 1947. În domeniul religios, semnul clar al opoziției noului regim față de Biserica Catolică a fost denunțarea unilaterală a Concordatului cu Sfântul Scaun, la 17 iulie 1948. Prin Legea Cultelor din 4 august același an, conform avocatului bucureștean Anton Vladimir Frollo, Guvernul României a declarat război Bisericii Catolice din România, a cărui primă victimă a fost Biserica Greco-Catolică, scoasă în afara legii la 1 decembrie 1948.
În fața acestei furtuni, episcopul de Iași, bun cunoscător al realităților din țările în care se aflau la putere regimuri comuniste, a luat măsuri pentru apărarea turmei sale, mai ales prin predicile ținute în catedrala din Iași sau în cadrul vizitelor efectuate în Dieceza de Iași cu diferite ocazii. De altfel, consfințirea Diecezei de Iași la Inima Neprihănită a Mariei, la 22 august 1948, a fost făcută tocmai în intenția de a-i face pe catolicii din Moldova să reziste, prin credință, la încercările pricinuite de regimul comunist: "Fă ca în această eparhie să rămână mereu tare și nezdruncinată credința în Dumnezeu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, în tine, Neprihănita și Preasfânta, precum și în Biserica Sfântă Catolică, împreună cu capul ei văzut, Sfântul Părinte papa".
La 28 august 1948, aflându-se la Târgu Trotuș, episcopul Durcovici i-a pus pe copii să promită că "nu ne vom lăsa de sfânta Biserică Catolică și de conducătorul ei, papa". În același an, aflându-se la Săbăoani pentru hirotonirea unui preot, le-a spus credincioșilor adunați în sfântul lăcaș: "Noi, preoții, suntem păzitorii norodului și, dacă nu vom putea ține norodul bine, vom ajunge să rămânem fără religie ca în alte țări".
La 1 septembrie 1948, la Botești, i-a îndemnat pe credincioși "să-și iubească și să-și apere credința", iar pe elevii Seminarului din Hălăucești i-a chemat "să propage cu toată puterea credința în rândurile populației ca să țină aprinsă flacăra catolicismului". Pe tinerii din Faraoani, unde a fost în vizită la 29 septembrie același an, i-a sfătuit să citească literatură religioasă, spunând că există popoare care trăiesc "ca vitele, fără credință", referindu-se evident la țările deja comunizate. În luna octombrie, cu ocazia administrării sacramentului Mirului în satele Săbăoani și Pildești, episcopul Anton Durcovici le-a spus copiilor să nu-și piardă credința, "chiar dacă bisericile vor fi închise și noi vom muri cu toții".
Mișcătoare, dar ancorată în realitatea dură care se impunea în România, a fost rugăciunea rostită în biserica din Focșani la 20 octombrie 1948: "Stăpâne Isuse, scapă-ne de timpurile grele și negre în care ne-au azvârlit dușmanii Bisericii noastre, de urgia ce s-a abătut asupra țării noastre, în care a pătruns întunericul și desfrâul". După două zile, la Vizantea, le-a spus credincioșilor: "Poate să vă ia guvernul și casele, și pământul, dar să nu vă lăsați de credința lui papa Pius".
La 23 decembrie 1948, în catedrala din Iași, viitorul martir al Diecezei de Iași a spus la predica dedicată păcii că "pace nu va putea fi niciodată, decât atunci când credincioșii vor aduce măriri lui Dumnezeu", întrebându-se totodată: "Cum se poate obține pacea, când vecinii noștri ne tulbură liniștea și pacea sufletului?", arătând cu capul spre răsărit, adică spre Uniunea Sovietică.
Pr. Petru Ciobanu