- Mergeti si traiti în pace! - |
Mergeți și trăiți în pace!
Inspirat de inițiativa providențială a episcopului Diecezei de Iași de a declara noul an liturgic Anul Sfintei Liturghii, vă propun să reflectăm asupra câtorva tipologii umane raportate la viața, trăirea și conduita creștină.
Sunt doar niște ipostaze în care fiecare dintre noi se poate regăsi, mai des sau mai rar, fără pretenția că voi spune tot, dar cu intenția de a ne analiza cum, cât de mult și dacă acționăm după îndemnul primit în încheierea ritualului liturgic: "Mergeți și trăiți în pace!"
Această expresie este ultimul îndemn adresat celor care participă (și au răbdare!) până la finalul Liturghiei. Ce se întâmplă după? Cum traducem acest mesaj în viața zilnică? Care este efectul, transformarea produsă în noi de acest mesaj? Adesea ne deconectăm de la sacralitatea momentului liturgic și revenim instantaneu la rutina și modelul cotidian de viață cu care ne-am obișnuit, asemenea unui reflex condiționat. Altfel spus, reintrăm în zona noastră de confort și ne racordăm la obligațiile sau obiceiurile zilnice, fără a face vreun efort, în sensul de a deveni mai buni sau de a schimba ceva în bine atunci când interacționăm, de voie sau de nevoie, cu semenii noștri (familie, prieteni, colegi, anturaj etc.).
Am văzut cu toții diverse comportamente la cei din jur în împrejurările în care am fost participanți (sau părtași!) la Liturghie sau la alte evenimente cu caracter religios. Unii sunt extrem de grăbiți și pornesc spre ieșire înainte de a se fi rostit și cuvântul "pace". Să fie atât de grăbiți sau doar plictisiți și dornici de a schimba mediul? Alții trag de timp, cu gândul că poate se mai întâlnesc cu diverși cunoscuți și mai află subiecte fierbinți care se cer mai apoi ațâțate, dezbătute și analizate pe toate fețele de-a lungul întregii săptămâni.
În acest sens, luând exemplul păstorului diecezei, care invocă frecvent experiențe și amintiri din copilărie, îmi amintesc și eu cum la mine în sat se făceau aceste schimburi de informații după Liturghia mare de duminică, de la miezul zilei, stând pe treptele bisericii, în dangătul clopotelor care băteau pentru cei răposați sau în acordurile muzicale ale lăutarilor care însoțeau alaiurile de miri. Mulți erau curioși să afle cine a mai murit, pe cine a mai vestit preotul pentru cununie, cine s-a mai certat cu cine, cine s-a mai împăcat cu cine, când se iese la arat, când se dau pensiile, câte prosoape și câte sarmale s-au dat la praznicul lui X sau Y și multe altele (unele mai greu de reprodus aici din motive de la sine înțelese). Tot acolo am identificat diverse tipologii despre care nu credeam că voi scrie vreodată, dar, dacă tot am fost provocat (!), o voi face și din rațiuni psihologice și pedagogice, cu gândul că ne putem cunoaște mai bine și că putem corecta ceva în conduita noastră. În acest număr voi enumera doar câteva tipologii, urmând ca în aparițiile viitoare să insist asupra fiecăreia. Astfel, uitându-mă în jurul meu, adesea am putut identifica persoane, creștini, oameni care participau la viața Bisericii, pe care îi puteam numi: "formalistul", "habotnicul", "generosul", "disciplinatul", "docilul", "moralistul", "tipicarul", (mai nou) "digitalul", "comodul", "discretul" etc. Fiecare în parte afișa o serie de comportamente, gesturi, acțiuni, însoțite de un anumit tip de limbaj sau uneori garnisite cu mimici sau mișcări smerite care să dea bine în public (asemenea fariseului care se ruga în templu lângă vameș).
Dincolo de aceste considerente și experiențe de viață, trebuie să înțelegem că biserica este mai mult decât o sală de întâlniri comunitare, Liturghia și serviciile religioase (nunți, botezuri, pomeniri etc.) nu trebuie confundate cu spectacole sau ocazii de a ne etala garderoba sau eul, nici nu trebuie să fie abordate ca momente în care facem tranzacții sau mici înțelegeri cu Dumnezeu la modul: "Eu îți dau atât, tu ce-mi dai?" Nu ți se cere nimic, nu ești constrâns sau condiționat de ceva/cineva. Întâlnirea cu Dumnezeu în biserică și participarea la rugăciunile liturgice presupun disponibilitate. Altfel spus, tu trebuie să dispui de timpul tău, de libertatea ta și de conștiința ta. Dacă ești cu adevărat disponibil, restul nu mai depinde de tine. Doar așa vei simți că poți merge și trăi în pace!
Alois Gherguț