|
|
Librărie on-line |
comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală |
|
|
|
|
|
Sfânta Scriptură Am citit Gal 3,13: "«Cristos ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcându-se pentru noi blestem, căci este scris: Blestemat oricine este atârnat pe lemn». În ce constă blestemul Legii?"
Din moment ce sfântul Paul le scrie galatenilor, este natural să presupunem că "noi", cei pe care ne-a eliberat, sunt voi, galatenii, eu și toți care cred ca în Gal 1,4: "S-a dat pe sine însuși pentru păcatele noastre ca să ne scoată din lumea prezentă, după voința lui Dumnezeu și a Tatălui nostru". Însă galatenii n-au fost supuși Legii, ei nu pot să cadă sub blestemul Legii după cum însuși Paul spune: "Noi știm că ceea ce spune Legea o spune celor ce sunt sub Lege". În acest caz sensul ar fi: Cristos i-a răscumpărat numai pe creștinii evrei de blestemul Legii. Dar sensul genitivului "blestemul Legii" poate să aibă și înțelesul: Legea care este blestemată. Sfântul Paul deseori personifică Legea sau păcatul sau moartea. Probabil că a făcut același lucru și cu blestemul ca în Zah 5,1-4: "M-am întors și mi-am ridicat ochii, m-am uitat și, iată, era un sul care zbura! El mi-a zis: "Ce vezi?" Eu am spus: "Văd un sul care zboară: lungimea lui este de douăzeci de coți și lățimea lui, de zece coți". Mi-a spus: "Acesta este blestemul care iese pe fața întregului pământ. Căci oricine fură va fi distrus, așa cum [este scris] pe o parte, și oricine jură va fi distrus, așa cum [este scris] pe cealaltă parte a [sulului]. Voi face să iasă - oracolul Domnului Sabaot - și va intra în casa hoțului și în casa celui care jură pe numele meu, mințind. Va locui în casa lui și va distruge lemnele și pietrele sale". Probabil că evreii care nu l-au acceptat pe Isus și chiar sfântul Paul înainte de convertire au folosit textul din Dt 21,23: "Cel spânzurat este blestemul lui Dumnezeu", argumentând că Isus nu putea să fie Mesia și Fiul lui Dumnezeu întrucât prin modul lui de a muri a devenit blestemat de Dumnezeu. Un răspuns posibil ar fi putut fi acela că nu orice spânzurat este blestemat de Dumnezeu, ci numai acela care a fost spânzurat din cauza fărădelegilor sale. Dar sfântul Paul ia calea îndrăzneață a afirmării că Isus a devenit blestemat, dar "de dragul nostru", din dragoste, împlinind profeția din Is 53,4-5: "El a purtat suferințele noastre și durerile noastre le-a luat asupra lui. Noi l-am considerat lovit, bătut de Dumnezeu și umilit. Dar el era străpuns pentru nelegiuirile noastre, lovit pentru păcatele noastre".
Pr. Alois Bulai
|
|
|
|
Caută pe site |
|
|
Biblia on-line |
|
|
Centrul Misionar Diecezan |
|
|
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta" |
|
|
|
|
|