|
|
Librărie on-line |
comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală |
|
|
|
|
|
Sfânta Scriptură - În Geneza 32,25-29 stă scris: "Iacob a rămas singur în urmă. Și iată că un bărbat s-a luptat cu el până la revărsatul zorilor. Văzând că nu-l poate învinge, bărbatul l-a lovit la încheietura șoldului. Astfel, în timpul luptei, Iacob a rămas cu piciorul scrântit din încheietura șoldului. Bărbatul i-a zis: «Lasă-mă să plec, căci s-au ivit zorile!» Iacob i-a răspuns: «Nu te voi lăsa să pleci până ce nu mă vei binecuvânta». Bărbatul l-a întrebat: «Cum te cheamă?» «Iacob», i-a răspuns el. I-a zis: «Nu te vei mai numi Iacob, ci Israel, pentru că te-ai luptat cu Dumnezeu așa cum te-ai fi luptat cu oamenii și ai învins»". De ce a avut nevoie Iacob de experiența luptei cu Dumnezeu? Cum vine faptul că el l-a învins pe Dumnezeu? Poate Dumnezeu să fie învins?
Episodul de la Penuel întrerupe în mod ciudat relatarea întâlnirii iminente a lui Iacob cu Esau și această plasare este de mare importanță pentru înțelegerea întregii istorii a lui Iacob. Iacob este încremenit de teamă la gândul că trebuie să-l întâlnească pe fratele său. Se frământau în el toate gândurile posibile pentru evenimentul acesta, dar dă peste el o altă întâlnire, diferită și mult mai periculoasă, pentru care nu este pregătit deloc. După ce i-a trecut pe toți dincolo de torentul Iaboc, din precauție, Iacob rămâne în urmă. Atunci apare "un om". Termenul "om" poate să se refere la orice: în situația în care se află simte doar că se aruncă asupra lui un om. Expresia "până la ivirea zorilor" lasă să se înțeleagă că lupta a fost lungă. Încăierarea a rămas nedecisă până când misteriosul adversar i-a atins încheietura coapsei și coapsa i-a rămas dislocată. După v. 27, în care adversarul îl roagă pe Iacob să-l lase să plece, și v. 29: "Te-ai luptat cu Dumnezeu și cu oamenii și ai biruit", am putea să ne imaginăm că, printr-o mișcare inteligentă, Iacob ar fi avut avantaj asupra necunoscutului. Însă rugămintea din v. 27 nu mai este justificată din moment ce Iacob este imobilizat. Trebuie să admitem că în acel moment Iacob a simțit ceva divin în comportamentul adversarului său, pentru că în mod curios se agață de el pentru a-i smulge binecuvântarea, adică forța vitală ce vine de la Dumnezeu. Este prima reacție a omului când se întâlnește cu Dumnezeu. Rugămintea nu-i este ascultată, dimpotrivă, Iacob este nevoit să-și dezvăluie numele. În Biblie numele este atât de intim legat de persoana care îl purta, încât în nume era ceva din natura persoanei. Descoperindu-și numele, Iacob trebuia să dezvăluie toată ființa lui. Numele îl prezenta ca un înșelător, ca un escroc (în orice caz, aceasta era semnificația întregii sale vieți: cf. Gen 25,26; 27,36). Necunoscutul îi dă un alt nume, un nume onorific prin care Dumnezeu vrea să-l recunoască și să-l califice înaintea sa. Numele "Israel" este interpretat aici în mod liber și în contrast cu semnificația lui adevărată (= Dumnezeu să domnească, să stăpânească), ca și cum Dumnezeu nu ar fi fost subiectul, ci obiectul luptei lui Iacob. Sensul enigmatic al numelui, care exprimă triumful lui Iacob, îi revelează acestuia pe deplin natura divină a celuilalt, de aceea nevoia de a-i cunoaște numele, adică natura și intențiile lui. Dacă se știa numele lui, putea fi invocat, putea fi angajat printr-un sacrificiu, se putea face magie (cf. Ex 3,13; Jud 13,17). Necunoscutul se sustrage de la tentativa lui Iacob, nu acceptă să-i fie violate misterul și libertatea. Totuși îl binecuvântează pe Iacob. Îi legitimează astfel binecuvântarea pe care Iacob o smulsese prin fraudă de la Isaac, îi este validat angajamentul pe care Iacob îl făcuse la Betel și-i este ascultată rugăciunea din Gen 32,10. Așadar, sensul este că Iacob "a învins" întrucât i-a plăcut lui Dumnezeu să cedeze la indiscreția, la insistența lui (cf. Lc 11,8). Probabil evenimentul nocturn vrea să indice o anumită purificare interioară a lui Iacob. Oricum, este un eveniment tipic a ceea ce Israel a experimentat mereu înaintea lui Dumnezeu. Israel a reprezentat în mod profetic toată istoria lui cu Dumnezeu ca pe o luptă care durează până la apariția zorilor. Este paradoxul rezumat de profet astfel: "S-a războit cu îngerul și a învins; a plâns și a cerut îndurare pentru sine" (Os 12,5).
Pr. Alois Bulai
|
|
|
|
Caută pe site |
|
|
Biblia on-line |
|
|
Centrul Misionar Diecezan |
|
|
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta" |
|
|
|
|
|