Răspundem cititorilor
- D. (e-mail). "De ceva timp, împrejurările au făcut să întâlnesc un băiat pe care la început l-am ignorat. El a fost insistent în a mă invita ba la un suc, ba la o plimbare. Categoric l-am refuzat, dar într-o zi mi-am zis că merg să mă întâlnesc cu el și să-i spun că nu sunt interesată de o relație. Dintr-o întâlnire s-au făcut mai multe, între care mi-a spus că a fost căsătorit. Totodată mă îndoiesc că se poate face ceva, cu atât mai puțin să se obțină de la Tribunalul Bisericesc anularea fostei căsătorii a viitorului meu soț. Pe de altă parte nici nu vreau să renunț la ceea ce alții ar numi «iubirea vieții mele». Vreau să îl urmez pe Cristos, și în aceeași măsură vreau să îmi păstrez credința, dar nu vreau să renunț la ceea ce mă face fericită. Mă văd căsătorită cu el, îl văd un tată perfect pentru copiii mei și tot alături de el mă văd îmbătrânind. Nu îmi condamn viitorul soț pentru alegerile făcute în trecut. El, la fel ca și mine, nu avea de unde să știe că ne vom cunoaște și vom ajunge să ne iubim atât de mult încât să ne dorim să ne petrecem toată viața împreună. Și acum întrebarea mea: Dacă Dumnezeu mi-a adus în cale o astfel de persoană care mă iubește enorm și ar face orice pentru mine, de ce ar vrea să o las? De ce nu ar vrea să fim fericiți și să avem copii care să crească în sânul unei familii fericite?"
S-ar putea să gândiți în aceste momente doar cu inima pe care ați lăsat-o să meargă foarte departe. Trebuie însă să încercați să gândiți și cu mintea. Indiferent cum alegeți, veți produce durere. Suntem convinși însă că alegerea spre care vă îndreptați produce o mai mare durere decât cealaltă alegere. Păstrând proporțiile, ne gândim de exemplu la Anton Durcovici care a fost beatificat nu demult. Putea foarte bine să spună: "De ce să merg în închisoare?, mai bine fac un compromis, accept ce-mi spun comuniștii și am scăpat". El însă nu a ales așa. Ne gândim la atâția tineri care au ales să rămână de partea lui Cristos și au avut de plătit un preț. Agneza, Agata, Lucia, Cecilia sunt tinere care au plătit cu prețul vieții urmarea lui Cristos. Unele dintre ele aveau planuri mari de căsătorie, exact ca și dv., dar au înțeles că trebuie să renunțe. Întrebați de ce vi l-a scos Dumnezeu în cale? Dar uitați că tot Dumnezeu v-a scos în cale și Biserica pe care vreți s-o părăsiți. Tot Dumnezeu v-a scos în cale Sfânta Scriptură unde scrie cum gândește el căsătoria. Tot Dumnezeu v-a scos în cale părinții etc. Încercările bat asupra inimii pentru ca să reaprindă focul pe care l-am avut odată pentru Dumnezeu, pentru a o face să fie mai fierbinte pentru credință și mai vrednică pentru fapte frumoase. Dumnezeu îngăduie încercările tocmai pentru ca să ni se întărească sufletul. Cu mulțumiri că ne citiți rândurile de mai sus, chiar dacă nu sunt pe aceeași lungime de undă cu gândurile dv., vă dorim un Advent binecuvântat, iar pruncușorul Isus să vă aducă pace în suflet!
- C. (e-mail). "Vă rog, luminați un greco-catolic în neclarități legate de Liturghia romano-catolică. Îmi amintesc că, după 1990, tânăr fiind în ale Liturghiei, mă deruta Liturghia romano-catolică pentru că avea alt Crez. Apoi am învățat că este Crezul apostolic, spre deosebire de cel niceno-constantinopolitan unic în Liturghia greco-catolică. Am întrebat în stânga și în dreapta și unii mi-au spus că nu se mai folosește de mult timp Crezul apostolic (doar la cateheză), la Liturghie fiind folosit doar cel niceno-constantinopolitan; alții mi-au spus că se folosește Crezul apostolic și doar la Paști și Crăciun Crezul «lung», niceno. Cum e oare? E «la liber»? Sunt mai multe practici? Sunt sau nu bine informat? Apoi Crezul se spune doar duminica și la sărbători? Peste săptămână nu? Mulțumesc anticipat de răbdare și de lămuriri. Am fost întrebat și trebuie să știu să răspund, cu ajutorul dv., bineînțeles!"
Conform normelor, la Liturghiile romano-catolice se spune Crezul niceno-constantinopolitan. În calendarul romano-catolic sunt: zile obișnuite, comemorări facultative, comemorări obligatorii, sărbători, duminici, solemnități. Crezul trebuie spus doar duminica și în solemnități (în general, cu două sau trei excepții, crezul se spune în zilele notate cu roșu în calendar). Însă se recomandă să se spună în orice zi când sunt oameni mulți la Liturghie. La întrebarea care a venit după acest răspuns: "Înseamnă că (nici) în ritul latin Crezul apostolic nu este folosit liturgic? A fost o vreme când era folosit și apoi s-a schimbat cu cel niceno?", vă răspundem: Crezul apostolic se folosește în rugăciune (de exemplu înainte de Rozariu), este prezent în catehism și se folosește și la ritualul Botezului (în formă de dialog). După știința noastră, nici în Liturghia dinainte de Conciliu (care era în limba latină) nu se folosea Crezul apostolic, ci celălalt (vezi oratoriile).