Sfânta Scriptură
* "Conform 1Tes 4,17, cei rămași vii până la venirea Domnului vor fi răpiți în nori ca să-l întâmpine pe Domnul în văzduh. Este un subiect fascinant, mai ales că, pare-se, vor fi răpiți cu trup cu tot. Când se produce această răpire: înaintea sau după legarea Satanei?"
Cuvântul Domnului la care face referință sfântul Paul în v. 15 se află, cu siguranță, în v. 15-17. El tratează raportul între venirea Fiului Omului și învierea morților. Unii se gândesc la Mt 16,27; 24,30, alții, la un cuvânt al lui Isus care nu se află în evanghelii, dar pe care sfântul Paul l-a cunoscut din tradiția Bisericii primare. Pe vremea sfântului Paul era cunoscută o carte apocrifă, 4Esd 13,24, care spunea: "Cei care vor fi rămas vor fi mai fericiți decât cei care vor fi murit". Sfântul Paul nu este de această părere. În descrierea situației de la venirea Fiului Omului se folosește de imaginile tradiționale ale apocalipticii iudaice. Cele trei simboluri: porunca divină (Prov 30,27), strigătul arhanghelului (Iuda 9) și trâmbița (Ex 19-20 și altele) fac parte din vocabularul care descrie teofania lui Dumnezeu. Ele sunt veșmântul literar al unei anumite concepții despre lume și despre raportul ei cu Dumnezeu. Valoarea lor trebuie apreciată mai degrabă pe planul simbolului decât pe planul realităților istorice, care ar fi, în acest caz, obiectul unei preziceri. Aceste simboluri, mereu raportate la Dumnezeu, arată că evenimentele care au loc la sfârșitul lumii scapă de sub controlul uman. Dumnezeu este stăpânul istoriei. El a încredințat-o omului ca să o umple cu realizări. Sfârșitul istoriei este, în același timp, sfârșitul inițiativei omului.
Pr. Alois Bulai