|
Istorioară morală de Iosif Spillmann Traducere de Mons. Mihai Robu (continuare din numărul trecut) Prințul nu înțelegea de ce regina îi istorisea toate aceste întâmplări și îi zise: - Așa e, cum spui. Nobunanga e cel mai mare stăpân; la curtea din Meako nimeni nu mai întreabă de Mikado; învățătorii străini au influență mare asupra lui; eu însumi am văzut cum i-a condus cu cea mai mare amabilitate prin toate încăperile palatului său. Prima lui soție a trecut la credința lor; pe bonzi îi tratează cu dispreț și mai multor mănăstiri de-ale lor le-a dat foc. Însă de ce îmi spui toate acestea? - De ce? Zeii te-au ales pe tine, da, pe tine, ca să te răzbuni pe Nobunanga și pe principii trădători și pe acei străini! Ascultă-mă până la capăt și apoi poți să vorbești. Știu că vrei să spui că ești încă tânăr și nepregătit pentru o misiune ca aceasta. Ai dreptate; dar peste trei sau patru ani vei fi bărbat, și atât timp va fi nevoie pentru pregătirile necesare. E nevoie însă să te ocupi de ele chiar de astăzi. Mijloacele ce îți sunt la îndemână sunt mari. Fratele meu are sub stăpânirea sa 30.000 de nobili mai mici (bărbați cu două săbii); nu va trece anul și vei fi stăpân și peste regatul Tosa; și, ca puternicul regat Bungo să-ți revină ție moștenire, și nu unuia dintre fiii mei, de aceasta mă îngrijesc eu. Vei avea sub comanda ta o armată de 100.000 de oameni. Și nu am terminat încă: bonzii, cu imensele bogății din templele lor, poporul care ține morțiș la credința în zeii săi, majoritatea principilor vor trece de partea ta îndată ce vei striga: "Pentru zeii noștri și pentru Mikado al nostru! Blestem pe capul șogunului trădător și pe suita lui de înșelători străini". Îl vei pune din nou pe Mikado în drepturile sfinte de cârmuitor, vei fi comandantul suprem al oștirilor lui în locul lui Nobunanga și eliberatorul Japoniei din amenințătoarea domnie a străinilor, și toate generațiile viitoare vor slăvi în cântece vitejești pe nepotul reginei de Bungo! Ce spui acum, băiatul meu? Nu-ți arde inima în piept? Femeia pătimașă propusese planul ei ademenitor prin cuvinte înflăcărate, care nu au rămas fără ecou în inima tânărului pornit la fapte vitejești. El voia să declare cu însuflețire că era gata, când îi veniră în minte, fără să-și dea seama cum, cuvintele pajului creștin și chipul blând al Fecioarei cu pruncul în brațe, ce-l văzuse în bisericuța creștină. De aceea, Sikatora răspunse cu o stăpânire de sine la care regina nu se așteptase deloc: - Îți mulțumesc, dragă mătușă. Mă voi gândi în inima mea la toate cuvintele tale. Nu văd decât o singură piedică ce m-ar putea opri să pășesc pe calea eroică pe care mi-o arăți în culori așa de înflăcărate. - Și care ar putea fi aceasta? - Cunoștința că religia creștină ar fi cea adevărată. Fața reginei devenise palidă de furie și, cu glasul răgușit, zise: - Ha, poate și tu ai fi în stare să devii trădător! Te-aș călca în picioare! Voia să continue, dar o domnișoară de onoare se apropie de ei și strigă: - Stăpână, vine regele! 5. Natura și harul Trecură mai multe săptămâni de la conversația lui Sikatora cu regina. Inima tânărului șovăia încă între tabloul măririi vremelnice, ce se ridicase în fața lui ca un meteor strălucitor, și chemarea harului, ce răsuna tot mai puternic în urechea lui. Chiar în primele zile după acea convorbire, pe când se plimba singur pe malul mării, unde se putea coborî din parcul regesc pe niște trepte, Sikatora îl întâlni pe Tobia cel orb. Se așeză alături de el și-l întrebă despre întâmplarea minunată din crângul lui Kwannon, despre care îi istorisise Ștefan, pajul reginei. Orbul întări cu modestie faptul, atribuind puterii sfintei cruci minunea întâmplată cu acea ocazie. A urmat o conversație asupra religiei, în timpul căreia prințul susținea că e ridicol ca un Dumnezeu să moară pe cruce pentru oameni, pe când orbul explica, într-un mod mișcător, că e demn ca iubirea infinită a lui Dumnezeu să ia firea omenească din milostivire față de omenirea păcătoasă și să îndestuleze într-însa, prin suferință și moarte, dreptății divine. Prințul nu putea să închidă ochii și să nu vadă sublimitatea unei astfel de concepții, cu toate că era încă departe de adevărata credință. În inima sa auzea necontenit glasul harului: "Oare să fie adevărat? Oare a murit un Dumnezeu pe cruce pentru mine? Și, dacă ar fi adevărat, ce ar trebui să fac din iubire față de acest Dumnezeu?" Sikatora s-a întâlnit după aceea de mai multe ori cu orbul și îl întreba despre unele adevăruri de credință. Impresie mare a făcut asupra lui deosebirea ce exista între credința creștină cu privire la crearea lumii și fabulele ridicole ale japonezilor despre cele șapte divinități, dintre care una aruncă o sabie în aer, pe vârful căreia se adună o picătură de apă din care se formează apoi insula cea mai mare a Japoniei! El începuse să cerceteze cu de-amănuntul religia creștină; dar regina aflase despre întâlnirile cu orbul și căuta să le împiedice. Ea nu înceta să-l lingușească pe tânărul prinț și nu-l lăsa să se mai depărteze de lângă dânsa. Ea îi ațâța necontenit prietenia și-i descria în culori vii gloria militară. El se vedea astfel comandant în toiul bătăliei, ca biruitor intrând în capitala cucerită, unde readucea, în strigătele de bucurie ale poporului, pe Mikado cel surghiunit, ca eliberator al țării, a cărei fericire o dorea din toată inima. Asemenea tablouri lăsau asupra sufletului său impresia de sunete de fanfare, iar el dorea războiul ca un cal deprins cu sunetul goarnelor. El se deprinsese mai mult ca oricând în mânuirea armelor și călărit, și în scurt timp a fost considerat ca meșterul cel mai iscusit în exercițiile cavalerești. Săgeata și arcul le mânuia chiar din copilărie; se distinsese și în mânuirea armei, pe care i-o dăruise regele Sivan. Stătea cufundat ore întregi în vechile cărți despre eroi, în care se povesteau războaiele neîntrerupte între familiile de șoguni Minamoto și Taira, Gensi și Felke, sau care preamăreau pe eroul Vorimoto, ori descriau izbânzile glorioase asupra tătarilor, iar ochii tânărului ardeau de dorul să facă și el asemenea fapte vitejești. (va urma)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |