De-ale papei (emerit)
Dacă "revelația - deși unică, încheiată și de nedepășit - nu este ceva mort, ci este vie și vitală", la fel, conform gândirii ratzingeriene, se poate spune și despre istoria mântuirii. Iată de ce, a împinge teologia spre metafizică și a o rupe astfel de istoria vie a mântuirii nu ajută la nimic. Pe de altă parte, a percepe Biserica într-o perspectivă nicidecum pneumatico-carismatică, ci pornind exclusiv de la întrupare și sfârșind în mod imanent în a o prezenta prin recurgerea la categoriile de putere ale gândirii omenești, înseamnă a o considera ca fiind separată de acțiunea continuă a Duhului Sfânt. Magister dixit.
Așa se explică, de fapt, dificultatea în a vorbi despre Duhul Sfânt. Căci nu atât identitatea sa trinitară trebuie pusă în evidență și nici chiar purcederea sa, ci funcționalitatea și rolul său în istorie (cea a mântuirii și cea a Bisericii). Altfel spus, este vorba de viață, de ceea ce înseamnă prezența Duhului Sfânt și de acțiunea sa continuă. Ba chiar și de eficacitatea acestei acțiuni.
Or, în acest sens, nici administrarea și, respectiv, primirea sacramentului Mirului nu pot fi gândite doar ca un eveniment singular sau izolat, ci tocmai ca apogeul vieții creștine trăite în Duh. Nu declanșată, ci purtată la alt nivel. Cel al carismelor. Cu toată strălucirea și facerea lor de bine.
Pr. Cristian Chinez