|
Drepturile pasagerilor transportului aerian În cazul în care zburați în UE (Uniunea Europeană), iar cursa este operată de o companie din UE sau din afara UE, dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE, dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE, iar zborul a întârziat, a fost anulat, vi s-a refuzat îmbarcarea sau bagajele v-au fost pierdute, deteriorate sau au ajuns cu întârziere aveți dreptul la despăgubiri conform Regulamentului CE 261/2004 și Regulamentului CE nr. 2027/1997. Potrivit art. 1 din Regulamentul nr. 261/2004, pasagerii pot cere despăgubiri în cazul în care: - li se refuză îmbarcarea împotriva voinței lor; - zborul este anulat; - zborul este întârziat; Despăgubirile se acordă în situația în care transportatorul aerian anticipează o posibilă întârziere a unui zbor peste ora de plecare prevăzută, după cum urmează: a. timp de două ore, în cazul zborurilor de peste 1.500 km sau mai puțin; b. timp de trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1.500 km și al oricăror alte zboruri cuprinse între 1.500 km și 3.500 km; c. timp de patru ore sau mai mult în cazul tuturor zborurilor care nu se încadrează la literele a și b; Pentru situațiile arătate mai sus, pasagerii primesc o compensație în valoare de: - 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin; - 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 km; - 600 euro pentru toate zborurile cuprinse care nu se încadrează în situațiile menționate mai sus; În afară de compensații, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit următoarele: (a) mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare; (b) cazare hotelieră - în cazul în care este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau - în cazul în care este necesară o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager; (c) transportul dintre aeroport și locul cazării (hotel sau altele); (d) pasagerii au dreptul la două apeluri telefonice gratuite și de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail. De asemenea, compania de transport aerian are obligația de a informa pasagerii despre drepturile lor. Astfel, potrivit art. 14 din Regulamentul CE nr. 261/2004, operatorul de transport aerian se asigură că în zona de înregistrare a pasagerilor este afișat un anunț lizibil, constând din următorul text imprimat cu caractere clare și vizibile: "În cazul unui refuz la îmbarcare sau în cazul în care zborul dv. este anulat sau are o întârziere de cel puțin două ore, solicitați la ghișeul de înregistrare sau la poarta de îmbarcare textul în care sunt precizate drepturile dv., în special cu privire la compensație și asistență". Operatorul de transport aerian care refuză îmbarcarea sau anulează un zbor prezintă fiecărui pasager în cauză o comunicare scrisă în care sunt precizate normele de compensare și asistență în conformitate cu dispozițiile regulamentului. De asemenea, el prezintă fiecărui pasager afectat de o întârziere de cel puțin două ore o comunicare scrisă echivalentă. Dacă bagajele predate la check-in au fost pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, răspunderea îi revine companiei aeriene și aveți dreptul la o despăgubire de până la 1.220 euro. Dacă daunele au fost provocate de un defect al bagajului, nu aveți dreptul la despăgubiri. Plângerea se adresează în scris companiei aeriene în termen de 7 zile pentru pierderea sau deteriorarea bagajului sau în termen de 21 de zile de la primirea bagajului dacă acestea au sosit cu întârziere. Av. Mihaela Ciobanu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |