Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Pentru copii -

Nepotul reginei

Istorioară morală de Iosif Spillmann

Traducere de Mons. Mihai Robu

Introducere

Insula cea mai sudică dintre cele patru insule mari ale Japoniei se cheamă astăzi Kyushiu; însă pe timpul sfântului Francisc Xaveriu, care a predicat cel dintâi evanghelia în împărăția Soarelui Răsare, ea se numea Cimo sau Șimo. Ca mărime, se apropia de Elveția, iar ca populație număra cam cinci milioane de suflete. Nu se poate ști cu siguranță câți oameni trăiau pe plaiurile binecuvântate ale acestei insule mărețe în secolul al XVI-lea, când s-au petrecut faptele pe care le vom istorisi aici. Din rapoartele misionarilor reiese doar că și atunci, ca și azi, ogoarele erau lucrate cu sârguință și că, cel puțin pe coaste, unde terenul era în parte neted în parte ponoros, cătunele, satele, târgușoarele și orașele se țineau lanț, ca în părțile cele mai populate ale Europei.

Șimo se împărțea în șapte principate, printre care ținutul Bungo ocupa un loc de frunte și ca întindere și ca bogăție. Stăpânitorul sau regele acestui ținut - misionarii dau numele de rege vasalilor japonezi din secolul al XVI-lea, pentru că erau aproape independenți de împăratul Japoniei - cucerise cu armele părți însemnate din principatele vecine, încât țara sa ocupa toată partea de răsărit din Șimo.

Acest rege puternic nu era altul decât acel Sivan (Civan), care îl invitase pe sfântul Francisc Xaveriu în capitala sa Funai și prezidase renumita discuție religioasă din anul 1551, în timpul căreia apostolul Japoniei a apărat în chip strălucit învățătura lui Isus împotriva atacurilor bonzilor, (preoți budiști). În ciuda bonzilor, tânărul rege declarase atunci în public că sfântul Francisc învinsese, deși bonzii îl amenințase cu răzbunarea zeilor lor: dar, cu toate îndemnurile sfântului, Sivan nu a avut curajul să îmbrățișeze învățătura creștină și să primească sfântul Botez. Se temea să nu-și piardă domnia și de aceea nu voia să se supună moralei creștine a lui Cristos. Totuși, regele făgăduise înainte de plecarea apostolului, la 20 noiembrie 1551, că îi va ocroti pe misionari și pe noii creștini.

Trecuse un sfert de secol de atunci. Sivan îi ocrotise pe creștini după cum promisese, așa că numărul lor creștea în fiecare an; însă el rămăsese păgân. Atunci s-au petrecut evenimente ce au dezlănțuit o luptă furtunoasă la curtea din Bungo și au avut ca urmare biruința harului asupra inimii împietrite a regelui. Le vom istorisi mai pe larg, luându-ne după rapoartele vechi ale timpului.

1. Orbul și conducătorul lui

Regele Sivan își alesese ca locuință favorită castelul de la Usuki (Vosuqui), ce avea o poziție încântătoare, fiind așezat pe panta frumoasă a unui deal de lângă țărm, câțiva kilometri mai la sud de capitala Funai. Și nici nu ar fi putut găsi un loc mai frumos în țara sa bogată în peisaje fermecătoare. De la ferestrele palatului și de pe terasele grădinilor, ce-l înconjurau, privirea era încântată de o panoramă neîntrecută. La sud, la vest și la nord zarea era închisă de liniile frumos arcuite ale șirului de munți, ce străbătea insula Șimo (Kyushiu). Mai cu seamă, la sud-vest ochiul este atras de vârful semeț Asojama. El are o înălțime de 1.500 m și este deseori învăluit de nori întunecoși, iar alte ori pare îmbrăcat într-un albastru străveziu în lumina plăcută a soarelui. Păduri negre de brad, din mijlocul cărora se ridică ici-colo pereți cenușii și piscuri prăpăstioase, acoperă coastele muntelui, ce coboară spre țărm în șiruri ondulate de dealuri. Aici se desfășoară un tablou plin de viață și de variație. Între pădure și crâng se aștern întinderi mari cultivate cu multă grijă; din văi sclipesc pâraie și râulețe, ce-s oprite în loc ici-colo prin zăgazuri, ca să slujească la irigarea ogoarelor de orez; de prin livezi zâmbesc singuratice ori în grupuri locuințele zvelte, acoperite cu paie, ale țăranilor. La poalele castelului regesc se formase în puțini ani un oraș nou, cu străzi și cu piețe largi, întinzându-se pe țărmul mării. Însă oricât de frumoasă ar fi fost priveliștea înspre uscat, ea era întrecută cu mult de tabloul fermecător ce se deschidea spre răsărit, înspre marea apropiată. Acolo se întindea la picioarele spectatorului ca o oglindă de un albastru-închis minunatul golf Usuki, încadrat la nord și la sud de promontorii, ce se întind departe, de ale căror pereți stâncoși se spărgea furia talazurilor din largul mării. Din valuri se înălțau insulițe și insule, îmbrăcate în verdele pădurilor și ale tufișurilor, iar la capătul orizontului se zărea pe timp frumos munții albaștri de pe marea insulă Shikoku, ce e așezată în față, și e despărțită de Șimo prin Strâmtoarea de Bungo, lată în acest loc cam de 40 km.

(va urma)



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat