|
Sfântul Părinte a făcut o vizită apostolică în Egipt în perioada 28-29 aprilie, fiind al doilea papă care a vizitat această țară, după sfântul Ioan Paul al II-lea în anul 2000. Colocviul cu președintele Egiptului, vizita oficială la marele imam al moscheii Al Azhar, discursul adresat celor aproximativ o mie de participanți la Conferința Internațională despre Pace, printre care a fost și Bartolomeu I, patriarh ecumenic de Constantinopol, întrevederea cu patriarhul Bisericii Copto-Ortodoxe, papa Teodor al II-lea, și sfânta Liturghie catolică celebrată pe un stadion închis din Cairo, la care au participat circa 30.000 de credincioși, au fost principalele momente din agenda călătoriei apostolice pe care papa Francisc a efectuat-o în Egipt. Cu aproximativ două săptămâni înainte ca papa să facă această vizită, la Tanta și Alexandria în Egipt au avut loc două atentate în două biserici creștine copte ortodoxe. La sfârșitul Liturghiei din Duminica Floriilor celebrată în Piața "Sfântul Petru", papa Francisc s-a rugat pentru victimele atentatelor săvârșite în Egipt. Incidentele din Duminica Floriilor nu a împiedicat vizita papei care a fost caracterizată de "ecumenismul sângelui", dat fiind că persecuțiile unesc astăzi pe creștinii de diferite confesiuni. Sfântul Părinte s-a prezentat mai mult ca un frate pentru papa copt Teodor și un prieten pentru islamul care condamnă violența, decât ca un lider din Occident venit să invoce protecție pentru minoritatea creștină. În Egipt, creștinismul reprezintă o minoritate, iar aproape toți creștinii aparțin grupului etno-religios al copților. Din punct de vedere etimologic, denumirea de "copt" provine din cuvântul "gypt" sau "kypt", ca preluare și deformare de către greci a cuvântului "egyptos" ("aivgupto"), și care, inițial, însemna egiptean. În prezent, cuvântul îl desemnează pe creștinul care aparține Bisericii Copte (Egiptene). Începând cu secolul al V-lea, Biserica Coptă și-a afirmat specificitatea, proclamându-și completa autonomie, neacceptând hotărârile promulgate de Conciliul Ecumenic de la Calcedon din anul 451 d.C., adică faptul că în Isus Cristos sunt prezente două naturi, cea umană și cea divină. Monofizismul adoptat de Biserica Coptă neagă natura umană din persoana lui Isus. Biserica Catolică din Egipt este compusă din mai multe Biserici de rituri diferite: copt, greco-melchit, sirian, caldeean, armean, latin și maronit. Dintre toate acestea, Biserica Catolică de rit copt reprezintă majoritatea, cu aproximativ 161.000 de credincioși. Majoritatea creștinilor din Egipt fac parte din Biserica Coptă Ortodoxă. Prima întâlnire între un papă și un patriarh ortodox copt din Egipt a avut loc la 10 mai 1973. Cu acea ocazie, în Vatican, Paul al VI-lea și Shenouda al III-lea au semnat o importantă "declarație" comună cristologică și au demarat dialogul ecumenic bilateral între cele două Biserici. Deși astăzi este o țară predominant musulmană, Egiptul a fost, vreme de secole, tărâmul unui creștinism înfloritor și leagănul monahismului. După cucerirea arabă (641 d.C.), creștinii copți, nu de puține ori, și-au mărturisit credința cu prețul vieții. Aceasta a fost cea de-a 18-a vizită apostolică a Sfântului Părinte papa Francisc în afara Italiei; următoarea va fi în perioada 12-13 mai la Fatima, în Portugalia. Pr. Claudiu Bulai * * * Republica Arabă a Egiptului Suprafața: 1.010.407 km2 Populația: 89.098.000 de locuitori Capitala: Cairo Religii: 90% musulmani (în special suniți) și creștini 10% (catolici 272.000, din care romano-catolici 45.000). Organizarea Bisericii Catolice Latine: un vicariat apostolic, 16 parohii, 200 de preoți, 7 diaconi permanenți, 258 de călugări, 681 de călugărițe, Ziua națională: 23 iulie (Ziua Revoluției - 1952)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |