Atotputernicia umilinței
Încă din prima duminică a Adventului trăim mai intens viața creștină în lumina textelor sfinte, a rugăciunilor și cântărilor melodioase care ne încântă și ne încurajează.
Apropiindu-ne din ce în ce mai mult de Crăciun, ne îndreptăm gândul și inima la ieslea instalată cu multă pricepere și drag în biserici și, păstrând proporția, chiar în casele enoriașilor. Privind-o cu atenție, vedem în centrul ei pe pruncul Isus, pe Maria, mama sa preacurată, și pe sfântul Iosif, tatăl purtător de grijă, și câteva animăluțe. Câtă simplitate! Un grajd, pentru că nu s-a găsit un alt loc de găzduire. Pruncul care ne captivează privirea și inima este însuși Fiul lui Dumnezeu, "întrupat pentru noi oamenii și a noastră mântuire"!
Umilința în care se naște va fi o notă caracteristică a vieții sale pământești. Treizeci de ani a trăit retras în căsuța din Nazaret, în smerenie și ascultare, lucrând alături de Iosif, tâmplarul, până la plecarea acestuia la Domnul. Activitatea evanghelizatoare o desfășoară mergând pe jos dintr-o cetate în alta, cu multe privațiuni: "Vulpile au vizuini și păsările cerului au cuiburi, însă Fiul Omului nu are unde-și rezema capul" (Mt 8,20). Deseori atrage atenția cu privire la importanța umilinței: "Oricine se înalță pe sine, va fi umilit, iar cine se umilește, va fi înălțat" (Lc 14,11). Ucenicilor săi apropiați le cere cu insistență: "Învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima!" (Mt 11,29b). Cu toată smerenia suportă împotrivirile și capcanele fariseilor și cărturarilor. Înainte de arestare și de procesul intentat de aceștia, prevăzând chinurile extraordinare la care va fi supus, asudă sânge și se roagă: "Tată! Dacă este posibil, să treacă de la mine potirul acesta. Dar nu cum vreau eu, ci cum vrei tu" (Mt 26,39b). Torturat cumplit, tace, mergând la jertfa supremă a crucii, ca un miel nevinovat, răstignit pe crucea aspră între doi tâlhari, ascultător până la moarte: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu!" (Lc 23,46b). Umilință totală, de la ieslea săracă până la Calvarul împlinirii, acceptat, pentru răscumpărarea oamenilor.
Acestei umilințe i-a urmat apoteoza învierii și a slavei: "Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume, [...] spre gloria lui Dumnezeu Tatăl" (Fil 2,9.11c).
P.A.D.