Calea fericirilor evanghelice. Plăcere și durere, bucurie și mângâiere
A doua fericire proclamată de Isus este: "Fericiți cei care plâng, pentru că ei vor fi mângâiați" (Mt 5,4). Aceasta ne oferă posibilitatea să reflectăm asupra pătimirii, morții și învierii lui Cristos.
Nu trebuie să filozofăm prea mult pentru a constata că în această viață plăcerea și durerea sunt inseparabile. Se succed una după alta cu același ritm cu care după înălțarea unui val urmează un curent care trage după sine pe cel care se bucură de minunăția apei. Omul încearcă în mod disperat să separeu aceste două surori siameze, să izoleze plăcerea de durere, dar nu reușește. În special, tinerii doresc să stoarcă din viață doar ceea ce este încântător și îmbucurător, dar reversul nu ezită să se facă prezent. Nu este o viziune pesimistă asupra vieții! Este realitate, o lecție ce ne este dată de multe fapte cotidiene. Poetul Lucretius spunea: "O, nu știu ce amărăciune izvorăște din adâncul oricărei plăceri și ne neliniștește deja în mijlocul delectării noastre". Cu atât mai mult, plăcerea ilegitimă este amăgitoare, deoarece promite ceea ce nu poate oferi. Înainte de a fi gustată pare să ofere infinitul și eternitatea, însă imediat după ce a fost consumată te regăsești cu nimic în mâini.
Biblia ne dă un răspuns la această dramă a existenței umane. De la început a fost alegerea liberă a omului de a orienta spre lucrurile trecătoare acea dorință de bucurie pusă în inima sa de Dumnezeu. Acesta a făcut ca plăcerea, aleasă împotriva legii sale și simbolizată de Adam și Eva care gustă din pomul oprit, să fie urmată de durere și moarte. Aceste consecințe nu sunt o pedeapsă, ci mai degrabă un remediu pentru ca omul să nu se lase pradă egoismului și instinctului său și astfel să se distrugă pe sine și pe aproapele. Astfel, plăcerea este urmată, ca o umbră, de suferință. Cristos a sfărâmat definitiv acest lanț. El, "în vederea bucuriei ce îi era propusă, a îndurat crucea" (Scrisoarea către Evrei 12,2). Adică, privind la bucuria mântuirii, la eliberarea omului, Cristos a îndurat suferința. Nu a pus pe primul loc plăcerea propriei voințe, ispita fugii de suferință. Înviind din morți Isus a inaugurat o altfel de plăcere: aceea care nu precedă durerea, ci care este rodul ei. Jertfa și învierea sa este victoria vieții, a luminii, a harului, a bucuriei! Este vorba aici nu doar de plăcerea spirituală, ci de orice plăcere onestă a relațiilor autentice dintre persoane, a prieteniei, a artei, a creativității, a frumuseții, a muncii duse până la capăt. Este vorba de orice bucurie care se naște din datoria împlinită. Toate aceste adevăruri sunt afirmate de fericirea la care medităm, care schimbă succesiunea râs-plâns, în plâns-râs. Nu este o simplă inversare a timpurilor! Ordinea propusă de Cristos ne spune că plăcerea binelui are ultimul cuvânt și nu suferința! Iar acest ultim cuvânt durează veșnic!
Cei care plâng, cei care sunt încercați sunt fericiți tocmai pentru că reușesc să înfrunte suferința din care, prin credința în Dumnezeu, se naște bucuria și mulțumirea. Pe de altă parte, plânsul și durerea îl fac pe om mai matur, mai profund, mai înțelegător, mai atent la suferința celorlalți. Filmul La vita è bella ("Viața e frumoasă") a lui Roberto Begnini este atât de profund tocmai pentru că bucuria este pusă în slujba iubirii. Prin joacă și râs, tatăl vrea să îl ferească pe fiul său de ororile deportării în câmpul de concentrare. Astfel, deși îi plânge inima, tatăl se forțează să dăruiască bucurie și iubire.
Sărbătoarea Paștelui să ne ajute să alegem plăcerile autentice și oneste ale vieții, fără să dăm înapoi în fața încercărilor! Cristos a învins moartea tocmai prin jertfa sa!
Cristos a înviat!
Pr. Felix Roca