Caritate cu sau fără... sens
Clémence Royer, în prefața la prima traducere franceză a Originii speciilor, vorbește despre o "caritate imprudentă și oarbă față de niște ființe rău constituite", cum sunt considerați de el oamenii, pentru a susține în continuare că tocmai într-o astfel de caritate "era noastră creștină a căutat mereu idealul virtuții sociale", iar pe această caritate "democrația ar vrea să o transforme într-o sursă de solidaritate obligatorie". Cât despre urmare... "Consecința imediată ar fi agravarea și înmulțirea în specia umană a relelor pe care ea pretinde că le vindecă".
Într-o astfel de contestare și, implicit, împingere a omului spre stadiul de animal (fie el și rațional), ca și în idealul supraomului regenerat, din teoria eugenică, se poate observa o fugă spre extreme. Ca de altfel și o eșuare, prin excluderea a tot ceea ce înseamnă omul în planul creator și în lucrarea mântuitoare ale lui Dumnezeu. Căci, într-adevăr, fără recunoașterea originii divine și a rolului mântuitor al întrupării jertfelnice, totul pare fără sens. Chiar și caritatea. Șansa noastră constă în spusele lui Isus cu sens de identificare: "Mie mi-ați făcut" (Mt 25,40) și în trimiterea apostolului Paul la înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu manifestate între oameni prin Cristos cel răstignit (cf. 1Cor 1,22-25).
Pr. Cristian Chinez