Evanghelia vorbește tuturor
De Franca Giansoldati a realizat un interviu cu papa Francisc. Interviul a fost publicat în ziarul "Il Messaggero", în ediția din 29 iunie, apoi a fost preluat în "L'Osservatore romano" în ediția online la 29 iunie, iar în ediția tipărită la 1 iulie. Publicăm o parte din acest interviu în traducerea pr. Mihai Pătrașcu. Întregul interviu poate fi citit pe www.ercis.ro.
- La Roma, tot mai mulți tineri nu merg la biserică, nu-i botează pe copii, nu știu nici măcar să facă semnul crucii. Ce strategie este necesară pentru a schimba acest trend?
Biserica trebuie să iasă pe străzi, să-i caute pe oameni, să meargă în case, să viziteze familiile, să meargă la periferii. Nu să fie o Biserică ce primește numai, ci una care oferă.
- Și parohii nu trebuie să pună bigudiuri oilor...
[Râde] Desigur. Suntem într-un moment de misiune de aproximativ zece ani. Trebuie să insistăm.
- Vă preocupă cultura denatalității în Italia?
Cred că trebuie să se lucreze mai mult pentru binele comun al copiilor. A întemeia o familie este o angajare, uneori salariul nu este suficient, nu ajunge până la sfârșitul lunii. Există frica de a pierde locul de muncă sau de a nu mai putea plăti chiria. Politica socială nu ajută. Italia are un nivel foarte scăzut de natalitate, Spania la fel. Franța merge un pic mai bine, dar este scăzută și ea. Este ca și cum Europa ar fi obosit să fie mamă, preferând să fie bunică. Mult depinde de criza economică și nu numai de o derivă culturală impregnată de egoism și de hedonism. Alaltăieri citeam o statistică despre criteriile de cumpărături ale populației la nivel mondial. După alimente, îmbrăcăminte și medicamente, trei substantive necesare, urmează cosmetica și cheltuielile pentru animalele domestice.
- Contează mai mult animalele decât copiii?
Este vorba despre un alt fenomen de degradare culturală. Asta pentru că raportul afectiv cu animalele este mai ușor, mai programabil. Un animal nu este liber, în timp ce a avea un copil este un lucru complex.
- Evanghelia vorbește mai mult săracilor sau bogaților pentru a-i converti?
Sărăcia este în centrul evangheliei. Nu se poate înțelege evanghelia fără a înțelege sărăcia reală, ținând cont că există și o sărăcie foarte frumoasă a spiritului: a fi sărac în fața lui Dumnezeu pentru că Dumnezeu te umple. Evanghelia se adresează fără deosebire săracilor și bogaților. Și vorbește atât despre sărăcie cât și despre bogăție. Nu-i condamnă deloc pe bogați, eventual bogățiile atunci când devin obiecte idolatrizate. Dumnezeul ban, vițelul de aur.
- Sunteți considerat un papă comunist, pauperist, populist. "Economist", care v-a dedicat o copertă, afirmă că vorbiți ca Lenin. Vă simțiți în acest rol?
Eu spun numai că într-adevăr comuniștii ne-au furat steagul. Steagul săracilor este creștin. Sărăcia este în centrul evangheliei. Să luăm Matei 25, protocolul după care noi vom fi judecați: am fost flămând, am fost însetat, am fost în închisoare, am fost bolnav, gol. Sau să privim fericirile, alt steag. Comuniștii spun că toate acestea sunt comuniste. Da, cum să nu, după douăzeci de secole. Atunci când vorbesc li s-ar putea spune: Dar voi sunteți creștini. [râde]
- În luna august veți merge în Coreea. Este poarta pentru China? Dv. vă bazați pe Asia?
În Asia voi merge de două ori în șase luni. În Coreea, în august, pentru a-i întâlni pe tinerii asiatici. În ianuarie, în Sri Lanka și în Filipine. Biserica din Asia este o promisiune. Coreea reprezintă mult, are în urma ei o istorie foarte frumoasă, timp de două secole n-a avut preoți și catolicismul a înaintat grație laicilor. Au fost și martiri. Cât privește China este vorba despre o provocare culturală mare. Foarte mare. Și apoi există exemplul lui Matteo Ricci care a făcut atâta bine...