Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Sfânta Scriptură

* A. "În Evanghelie, este un loc unde Ioan Botezătorul este întrebat dacă este Ilie. Răspunsul lui este: "Nu sunt" (In 1,21). În Matei 17,12 Isus sugerează că Ioan Botezătorul era Ilie, iar în Matei 11,14 spune clar că "el este Ilie care trebuie să vină". V-aș ruga să lămuriți afirmațiile respective".

După o tradiție (2Re 2,11), Ilie a fost dus într-un car de foc la cer. Ideea că el ar fi fost încă viu și activ a fost reînsuflețită de apariția curioasă a unei scrisori de-a lui după ce fusese luat la cer (2Cr 21,12). În așteptările de după exilul babilonian, Ilie trebuia să se întoarcă înainte de "ziua Domnului". În Mal 3,1 (cca. 450 î.C.) este o aluzie la îngerul care trebuia să pregătească o cale Domnului și un adaos la carte (3,23) îl identifică pe acest mesager cu Ilie. În secolul al II-lea î.C. Cartea lui Enoh, o carte apocrifă, într-o alegorie animală a istoriei, descrie întoarcerea lui Ilie înainte de apariția marelui miel apocaliptic. Informația este interesantă, dacă ținem cont că Ioan Botezătorul l-a prezentat pe Isus ca mielul lui Dumnezeu. Întrebarea adresată lui Ioan era justificată și de faptul că el purta haine ca ale lui Ilie (cf. 2Re 1,8 comparat cu Mc 1,6). Toate evangheliile îl asociază pe Ioan Botezătorul cu Is 40,3, vocea celui care strigă în pustiu.

Refuzul rolului lui Ilie de către Ioan Botezătorul în Ioan prezintă un cadru divers de cel din Marcu și Matei. Marcu 1,2 îi aplică textul din Mal 3,1 lui Ioan Botezătorul și-l identifică astfel cu Ilie. În Mt 11,14 Isus spune despre Ioan Botezătorul "și, dacă vreți să admiteți, el este Ilie care trebuie să vină". Atât Mc 9,13, cât și Mt 17,12 îl prezintă pe Isus afirmând că Ilie a și venit, de presupus că în persoana lui Ioan Botezătorul. Din punct de vedere istoric, Ioan Botezătorul însuși nu se gândea la sine că ar fi împlinit rolul lui Ilie. Sunt pasaje foarte clare care arată că poporul și Irod făceau distincție între Ioan Botezătorul și Ilie: Mc 6,14-15; 8,28. Discipolii lui Isus, dintre care unii au fost mai întâi discipolii lui Ioan, lasă să se vadă că nu s-au gândit niciodată la Ioan Botezătorul ca la Ilie: Mt 17,10-13. Referitor la pasajele care-l identifică pe Ioan cu Ilie, observăm că niciodată aceasta nu este opinia lui Ioan însuși, ci este expresia unei teologii creștine primare care vede în rolul lui Ilie modul cel mai potrivit de a interpreta rolul pe care l-a avut Ioan Botezătorul în raport cu venirea lui Isus, adică ceea ce ar fi trebuit să fie Ilie la venirea Domnului.

Pr. Alois Bulai



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat