Calea fericirilor evanghelice. Milostivirea inimii și a mâinilor
În drumul nostru de aprofundare a fericirilor proclamate de Cristos am ajuns la: "Fericiți cei milostivi, pentru că ei vor [afla] milostivire!" (Mt 5,7). Această a cincea fericire a fost aleasă de papa Francisc ca temă pentru Ziua Mondială a Tineretului de la Cracovia din anul 2016. Este cunoscută remarcabila contribuție pe care sfânta Faustina Kowalska a adus-o în contemplarea milostivirii divine și răspândirea acestei devoțiuni de către sfântul Ioan Paul al II-lea. Tocmai de aceea organizatorii Zilei Mondiale a Tineretului 2016 au definit Polonia ca fiind "campus misericordiae".
În Sfânta Scriptură cuvântul milostivire are două semnificații. Primul înțeles se referă la atitudinea celui mai puternic față de cel mai slab și se exprimă, de obicei, prin iertarea infidelității și a vinovăției. Aceasta este atitudinea permanentă a lui Dumnezeu față de poporul ales. Dumnezeu iartă rătăcirile poporului său pentru că "este un Dumnezeu plin de îndurare și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate și de adevăr" (Ex 34,6). Psalmul 136 repetă acest adevăr ca o litanie explicând în lumina milostivirii lui Dumnezeu toate evenimentele din istoria poporului ales. Al doilea înțeles indică atitudinea față de cel nevoiaș și suferind și se exprimă prin faptele de milostivire. În viața lui Cristos strălucesc ambele forme ale milostivirii.
Este surprinzător faptul că Dumnezeu se bucură atunci când își manifestă milostivirea. Acesta este semnul că milostivirea sa nu este un fel de compătimire înjositoare. În cartea profetului Ezechiel Dumnezeu spune: "Nu-mi găsesc plăcerea în moartea celui rău, ci să se întoarcă cel rău de la calea lui și să trăiască" (Ez 33,11). Parabola oiței pierdute se încheie astfel: "Va fi mai mare bucurie în cer pentru un păcătos care se convertește, decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care nu au nevoie de convertire" (Lc 15,7). Femeia care a găsit moneda pierdută exclamă: "Bucurați-vă împreună cu mine" (Lc 15,9). În parabola tatălui milostiv bucuria se transformă în sărbătoare, în banchet: "Trebuia să ne bucurăm și să ne veselim, pentru că acest frate al tău era mort și a revenit la viață" (Lc 15,32). Papa Francisc ne reamintește că "Dumnezeu nu obosește niciodată să ne ierte; noi obosim să cerem milostivirea sa".
Sfântul Toma de Aquino spunea: "Milostivirea este în ea însăși cea mai mare dintre toate virtuțile, de fapt îi revine ei să dăruiască celorlalți și, ceea ce contează mai mult, să suplinească lipsurile altora". Prima milostivire trebuie să o avem față de noi, nu pentru a ne aproba defectele și vinovățiile, ci pentru a ne accepta limitele. Nu putem să oferim altora ceea ce nu am obținut pentru noi înșine! Apoi Isus ne spune foarte clar: "Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv!" (Lc 6,36). A avea milostivire în mod concret față de alții înseamnă a simți suferința celuilalt ca fiind propria suferință. Nu este suficient să ne întristăm de durerea celui de lângă noi, ci să încercăm să îl scoatem din starea respectivă. Adevărata milostivire depășește granița sentimentelor bune și se dezvoltă în voința continuă de a exercita caritatea și dreptatea prin practicarea faptelor de milostenie sufletească și trupească. Aceasta este o milostivire a inimii și a mâinilor.
Așadar, trebuie să fim milostivi pentru că Dumnezeu este milostiv. Iar milostivirea sa ne face să trăim cu adevărat: "Dumnezeu, fiind bogat în îndurare, pentru marea sa iubire cu care ne-a iubit, pe când noi eram morți din cauza greșelilor noastre, ne-a readus la viață împreună cu Cristos" (Ef 2,4-5).
Pr. Felix Roca