Victorii și înfrângeri
O zicere aparținând înțelepciunii indiene (Dhammapada) sună astfel: "Cine învinge provoacă ură, cine este înfrânt suferă, dar se poate trăi în seninătate și bucurie dacă sunt depășite victoria și înfrângerea". Începând de la Abel, la a cărui ofrandă a privit Dumnezeu în timp ce la a lui Cain nu, și continuând cu Iosif, preferatul tatălui său Israel și visătorul de triumf spre indignarea fraților, toate acestea pot fi considerate niște victorii care au stârnit ură. Nimeni nu are ca scop în sine o astfel de ură, dar ea izvorăște din faptul neacceptării a ceva neconvenabil. De două ori ne. Altfel spus: negativism.
A. Abecassis, în A Bible ouverte, Moi le gardien de mon frere?, deplânge în felul său tocmai o astfel de situație: "E deranjant să observi cum, atunci când Torah așază pentru prima dată un om în fața unui alt om, în loc să se îmbrățișeze și să se iubească, aceștia se ucid între ei". E o modalitate de a observa pornind de la efecte. Cauza însă constă exact în înfiriparea urii din chiar momentul abordării victoriei-înfrângerii. Or, marele înfrânt în ochii lumii, Cristos cel răstignit, ne eliberează de un astfel de risc, propunând acceptarea inconvenabilului tocmai ca victorie (cf. 1Cor 1,18-25).
Pr. Cristian Chinez