Calea fericirilor evanghelice. Balsamul sufletelor
În discursul de pe munte Isus proclamă: "Fericiți cei blânzi, pentru că ei vor moșteni pământul" (Mt 5,5). În Sfânta Scriptură termenul blând este asociat cu alte două valori: umilința și răbdarea. Aceste asocieri ne ajută să înțelegem sensul deplin al blândeții proclamate de Cristos. Primul "binom" evidențiază dispozițiile interioare din care izvorăște blândețea, iar al doilea determină atitudinile față de aproapele: bunăvoință, gentilețe, amabilitate, respect etc. Sunt atitudini, chiar mai mult decât atât sunt trăiri interioare care par să nu prea intre în canoanele unor stiluri tinerești care pentru a fi cool privilegiază înfumurarea, grosolănia și prepotența. În logica unor astfel de stiluri sau mode a fi blând sună ca o glumă declanșatoare de ironii și catalogări.
Fericirile evanghelice nu doar propun unele comportamente morale, ci vorbesc despre Cristos, cel care a trăit fiecare fericire în parte. Proclamându-le, Cristos face un autoportret. Fericirile ne spun cine este Cristos, iar noi ne decidem să devenim asemenea lui pentru a fi fericiți. Astfel, Cristos ni se propune ca model: "...Învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima" (Mt 11,29). Evanghelistul Matei vede în Cristos pe slujitorul lui Dumnezeu descris de Isaia: "Nu se va certa, nici nu va striga și nici nu va auzi cineva glasul lui pe drumuri" (Mt 12,19). Intrarea lui Isus în Ierusalim este exemplul unui rege blând care stă departe de orice idee de violență și război: "Iată, regele tău vine la tine blând" (Mt 12,4). Dovada maximă a blândeții lui Isus este pătimirea sa. Nicio manifestare de ură, de răzbunare sau de amenințare: "...Insultat fiind, nu a răspuns la insultă, suferind, nu amenința" (1Pt 2,23). Prin exemplul său, Cristos a făcut din blândețe semnul măreției umane: omul este mare în măsura în care este blând și slujitor. Nu putem să nu ne gândim la episcopul Durcovici care, în ciuda expresiei chipului, era atât de atent cu cei de lângă el, plin de blândețe și afabil. În suferințele din închisoare nimeni nu a auzit de la el cuvinte de reproș, de revoltă sau de insultă.
Dar, oare, un astfel de comportament nu este dovadă de slăbiciune, de supunere, ocazie dată pentru a fi călcat în picioare? Mai câștigi azi ceva dacă nu arăți "cine ești", dacă nu te impui? Nu înving oare cei care folosesc orice fel de putere? Înainte de toate este nevoie să descoperim valoarea umană a acestei virtuți. Blândețea este în prag de dispariție! Violența din filme și din programele de televiziune, limbajul vulgar, întrecerea în a depăși cât mai mult pragurile bunului simț și al respectului... Ne "încremenesc" în fața oricărei manifestări a răului și a urâtului. Astfel, nu mai reușim să simțim "gustul" gesturilor simple, dar autentice și profunde, precum un salut zâmbitor, o strângere de mână, o îmbrățișare, un sărut, o mângâiere, o încurajare, un sfat, o atenționare etc. Blândețea este balsamul relațiilor umane, balsamul sufletelor!
Sfântul blândeții, Francisc de Sales, obișnuia să spună: "Fiți blânzi pe cât puteți și amintiți-vă că se prind mai multe muște cu o picătură de miere decât cu un butoi de oțet". Papa Ioan al XXIII-lea, de curând canonizat împreună cu papa Ioan Paul al II-lea, era numit "papa cel bun" tocmai pentru blândețea sa. El spunea: "Dacă cineva mi-ar spune că pentru a reuși în planurile mele ar fi suficient să omor o furnică, nu aș ucide-o".
Nu ne rămâne decât să îmbrăcăm toate gândurile, cuvintele și faptele noastre cu mantia blândeții, așa cum spune sfântul Paul colosenilor: "Ca niște aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și iubiți, îmbrăcați-vă deci cu dragoste, cu îndurare, cu bunătate, cu umilință, cu blândețe și îndelungă-răbdare" (Col 3,12).
Pr. Felix Roca