Ultimele ore din viață ale ep. Anton Durcovici
În jurul datei de 15 noiembrie 1951, episcopul Anton Durcovici a fost scos din celula 44 și dus în celula 13 de la parterul închisorii. Aici a fost izolat și lăsat să moară singur, fără tratament. A murit în seara zilei de 10 decembrie 1951, după ce a primit, prin ușa celulei, dezlegarea de la părintele Rafael Friedrich.
Despre ultimele săptămâni de viață ale ep. Durcovici există mărturii de la pr. Otto Canisius Farrenkopf, pr. Vasvári Aladár, pr. Ștefan Dănilă Berinde, ep. Iuliu Hossu, ep. Ioan Ploscaru, pr. Rafael Friedrich, pr. Gheorghe Pătrașcu, sr. Catrina Laslău, pr. Hieronymus Menges, ep. Adalbert Boroș... Primii au stat în aceeași închisoare, și au prins un timp împreună cu ep. Durcovici. Pr. Otto Canisius Farrenkopf și pr. Vasvári Aladár au stat un timp chiar în celulă cu episcopul. Ep. Adalbert Boroș a ajuns la Sighet la puțin timp după moartea episcopului.
Din mărturiile lor rezultă că episcopul a înțeles că e dus spre a fi izolat pentru a muri (pr. Otto Canisius Farrenkopf), a cerut prin ușa închisorii: "Orate pro morte mea bona", "pro extrema perseverantia" (ep. Iuliu Hossu), fiind întărit de confrații care au putut schimba câteva cuvinte cu el.
Mai mulți preoți au primit informații de la pr. Rafael Friedrich (Leopold Nestmann, Andrei Gherguț, Eduard Ferenț, Anton Bișoc). Astfel știm cum au fost ultimele ore din viață ale ep. Anton Durcovici. În agonie fiind, în ziua de 10 decembrie a primit dezlegarea prin ușa închisă a celulei de la fostul său colaborator, care în acea zi mătura coridorul de la parterul închisorii.
De asemenea, episcopul a transmis că nu se mai poate hrăni, s-a gândit, înainte de a muri, de a-i ajuta pe frații în suferință și le-a trimis hrana.
Impresionează mărturia ep. Ioan Ploscaru care a făcut curățenie în celulă. Din cele găsite în celulă se vede că a încercat să mănânce din pâinea și marmelada care i s-au dat, dar nu a reușit. A avut două pături pe care le-a putut folosi în continuare episcopul Ploscaru, chiar dacă numai pentru puțin timp, după cum el însuși povestește.
Moartea a survenit din cauza condițiilor din anchetă și din închisoare. Moartea în izolare, fără tratament, a fost o moarte de martir, din cauza motivului pentru care a ajuns aici: refuzul compromisului cu puterea comunistă de a renunța la legătura cu Scaunul Apostolic.
Desigur, mărturiile nu concordă în amănunte, dar în punctele principale spun același lucru. Unele lucruri, după trecere anilor, n-au mai fost reținute cu exactitate. Martorii cei mai credibili rămân cei care au fost în apropierea episcopului.
Date diferite sunt cu privire la ziua morții: 8/9 decembrie (Iuliu Hossu), 11 decembrie 1951 (Ioan Ploscaru), 20 decembrie (Adalbert Boroș). Când este vorba de martori care au stat aproape de episcop, trebuie luat în calcul că era dificil pentru deținuți să știe cu exactitate data corectă a morții. Din mărturiile ep. Ploscaru reținem că el, ca și alți deținuți, ținea un calendar, socotind zilele în care se afla, prin notare pe ușă cu linii. El însuși a constatat într-un timp că o luase înainte cu patru zile, iar colegul lui cu o lună. Așa se explică de ce de multe ori martorii notează date diferite. Ziua de 10 decembrie 1951, care apare la pr. Otto Farrenkopf, pr. Alexandru Rațiu și pr. Gheorghe Pătrașcu, este menționată de documentele care provin de la Securitate.
Pr. Cornel Cadar