Sfânta Scriptură
- Petre Jicu (Prăjești). "S-a citit din Sfânta Carte duminică, 5 ianuarie, și în altă duminică din decembrie 2013 aceste cuvinte: «Pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată. Citind din Sfânta Scriptură următoarele: Unde ești Adame? Ți-am auzit pașii prin grădină și mi-a fost frică pentru că eram gol și m-am ascuns...» Iată că aici se petrece un dialog între Dumnezeu Tatăl și creatura sa, Adam. Tot așa a fost un dialog între Dumnezeu și Cain, când a fost întrebat unde este fratele său Abel. Întreb: Pe Dumnezeu l-a văzut cineva vreodată?"
Textul la care faceți referință este din Evanghelia după sfântul Ioan: "Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul unic al lui Dumnezeu, cel care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat" (1,18). Este exprimarea sintetică a unui adevăr evocat mereu de Sfânta Scriptură. Nici măcar Moise care a avut un raport privilegiat cu Dumnezeu nu l-a văzut: "... Slujitorul meu Moise, el este credincios în toată casa mea. Eu îi vorbesc față către față, deschis, și nu prin enigme, iar el vede înfățișarea Domnului" (Num 12,7-8: ceea ce vede Moise este în ebraică "temùnah", "chip, formă, siluetă, contur". Septuaginta (LXX) are "gloria". Ceea ce poate Moise să vadă este altceva decât fața lui Dumnezeu, pe care nimeni nu o poate vedea fără să moară - cf. Ex 33,20-23). Chiar atunci când Moise îi cere insistent Domnului să-i vadă gloria: "Fă-mă, te rog, să văd gloria ta!" (Ex 33,18), Dumnezeu îi permite să o vadă doar din spate după ce însuși Domnul îl va fi ascuns într-o grotă și-l va fi protejat cu mâna proprie: "Când va trece gloria mea, te voi pune în crăpătura stâncii și te voi acoperi cu mâna mea până voi fi trecut. Când îmi voi trage mâna la o parte, mă vei vedea din spate; însă fața mea nu se poate vedea" (Ex 33,22-23). Situațiile pe care le amintiți cu Adam, Cain - și mai sunt și altele - menționează doar că respectivii au comunicat cu Dumnezeu. Nu se spune cum. Probabil în unul din modurile expuse în Numeri capitolul 12: "Mă voi descoperi lui în viziune sau îi voi vorbi în vis", prin enigme sau un alt mod de comunicare.
Pr. Alois Bulai