Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

* Paul-Constantin Bejan (e-mail). "Aș dori să vă rog să îmi explicați, dacă se poate și cu susținere biblică, patristică, liturgică și practică, de ce Biserica Romano-Catolică folosește ostia sau azima la Liturghie și nu pâine dospită? Vă mulțumesc anticipat și mă rog ca Hristos să vă dea timp și îngăduință să primesc un răspuns la această întrebare!"

Pentru a veni în întâmpinarea rugăminții dv., l-am rugat pe pr. Daniel Iacobuț, profesor de liturgică, să schițeze un răspuns. Dacă veți dori să aprofundați subiectul veți putea consulta cărți de liturgie pe care le găsiți la diferite edituri creștine. Vă dorim har și binecuvântare de la Domnul! Iată răspunsul părintelui Iacobuț: În Biserica Romano-Catolică pentru o celebrare validă a Euharistiei este acceptată atât pâinea azimă cât și pâinea dospită, așa cum a hotărât Conciliul de la Florența din 1438-1439. Însă, pentru ca celebrarea sfintei Liturghii să fie licită, ritul latin prescrie folosirea pâinii azime (Codul de drept canonic, canonul 926; Principii și norme privind utilizarea Liturghierului roman nr. 320). În liturgia romană poate fi folosită pâinea dospită în cazul unei grave necesități spirituale, atunci când este imposibilă găsirea pâinii azime și credincioșii trebuie să participe la sfânta Liturghie sau muribunzii trebuie să primească sfânta Împărtășanie drept viatic. Prin această uzanță Biserica latină încearcă să se conformeze lui Cristos care a celebrat ultima sa cină cu apostolii "în prima zi a Azimelor" (Mt 26,17; Mc 14,12). Din punct de vedere istoric, folosirea pâinii nedospite a început să devină generală în Occident începând cu secolul al IX-lea. În perioada când Occidentul latin a început să generalizeze această practică, Orientul bizantin nu a reacționat în nici un fel, continuând să folosească pâinea dospită și respectând practica acelor Biserici care de veacuri foloseau pâinea azimă, așa cum erau Biserica Armeană, Biserica Siriană și Biserica Maronită. Această diferență între Orient și Occident a devenit motiv de dispută numai după anul 1054. În secolele succesive (XII-XIV) au fost nenumărate discuții între orientali și latini pe marginea acestui subiect. Occidentalii au justificat folosirea pâinii azime pe baza datelor furnizate de Sfânta Scriptură: Isus la ultima cină a folosit pâinea azimă și Biserica trebuie să celebreze Euharistia conformându-se în toate lui Cristos. În afară de aceasta, ei vedeau în pâinea pură, nefermentată și albă semnul cel mai adecvat pentru a-l reprezenta pe Cristos, mielul fără de prihană (cf. 1Cor 5,7-8). Orientalii au apărat uzanța pâinii dospite apelând la noutatea alianței și a cultului creștin. Apoi afirmau că numai pâinea dospită este pâine cu adevărat și "pâine vie", drojdia fiind ca și sufletul pâinii. Tocmai de aceea pâinea dospită ar constitui în Euharistie semnul lui Cristos cel înviat și viu în veșnicie. Însă la Conciliul de la Florența s-a arătat că folosirea unui tip sau a altuia de pâine este o practică accidentală și contingentă și, nefiind o chestiune dogmatică, fiecare Biserică este chemată să își respecte propria tradiție. Astăzi această temă nu mai reprezintă un obiect de controversă în dialogul dintre cele două Biserici surori.

* Dorin Teodorescu (e-mail). "Vă rog să-i transmiteți părintelui Laurențiu Dăncuță mulțumirile și felicitările mele pentru inspiratele sale meditații de fiecare zi. Pentru mine, cel puțin, au ajuns să fie învățături catehetice fără de care mi-ar fi greu să încep ziua. De exemplu cea de astăzi, 6 martie, cu "alegerea bună este un har". Domnul să vă binecuvânteze! Postul Mare să vă întărească în misiunea pe care v-ați asumat-o".

Vă mulțumim pentru urări. Ne bucurăm că meditațiile din itinerarul "De la răsărit până la apus" vă întăresc sufletește și vă înalță gândul către Dumnezeu. Aceeași bucurie credem că o manifestă și părintele Laurențiu citind rândurile dv.

* A.B. (Onești). "Am de făcut o precizare dacă se poate. În mai toate bisericile există proiectoare, foarte frumos, însă aș dori o reglementare pentru că este o problemă foarte gravă. Nu cred că este corect ca toți credincioșii să vadă pe ecrane mari în biserică cum cineva din cor umblă cu mausul și deschide sau caută cântece pentru Liturghie, toată atenția este distrată. Lumea este atentă ce se întâmplă pe ecran în loc să fie atentă la Liturghie. Cred că cel mai corect este ca toată lumea să aibă pregătite cântecele și imaginile pentru Liturghie. Am fost la diferite biserici și în momente importante cum e prefacerea sau diferite rugăciuni cineva umblă cu mausul și caută cântecele ce vor urma, toată atenția mea a fost îndepărtată de la Liturghie, așa se întâmplă cu toți. Măcar aceste ecrane ar trebui folosite numai pentru copii, cei mari nu au nevoie sau lor să le fie date pliante. E urât acest lucru, mai ales pentru cei care vin la biserică și sunt din afara confesiunii romano-catolice".

Precizarea este bine venită. Să sperăm că o vor citi toți cei interesați și vor lua aminte. Cele sesizate depind mult de cei care sunt în spatele aparatelor. Suntem convinși însă că nu în toate bisericile se întâmplă așa.

* G.F. (e-mail). "La romano-catolici este permisă căsătoria între o persoană romano-catolică și o alta de altă religie? Dar între romano-catolici și o persoană pocăită?

Din păcate ați oferit puține informații despre dv. Și despre persoana cu care vreți să vă căsătoriți și ca atare nu prea am înțeles dacă e vorba de o întrebare sau două la care căutați răspuns. Este posibil să nu existe claritate cu privire la termenii religie și confesiune. Dacă vă referiți la o căsătorie dintre un catolic și un altul de religie diferită (musulman, evreu, budist etc.) este nevoie de dispensă din partea episcopului. Dacă întrebați de o căsătorie dintre un catolic și un altul de confesiune diferită (ortodox, baptist, penticostal etc.) este nevoie de aprobare din partea episcopului. Și aici este important de știut dacă persoana respectivă este botezată sau nu. Dacă nu este botezată intră la primul caz. În ambele cazuri, căsătoria se poate face în anumite condiții legate de viitorii copii și de persoana în cauză: Unde vor fi botezați? Cine se va ocupa de educația lor creștină? Cum își va trăi partea catolică credința sa? Etc. Concret, în cele două cazuri trebuie întocmite documente diferite. Luați legătura cu parohul logodnicei dv. Și el vă va spune ce documente vă trebuie și ce pași trebuie să urmați. La precizările cu care ați venit în al doilea mesaj, "Eu sunt baptist și vreau să mă căsătoresc cu o fată romano-catolică la o Biserică romano-catolică la ea. Nunta după formatul romano-catolic. Despre copii nu se pune problema acum. Aștept un răspuns!", vă răspundem: Nu ne-ați spus dacă sunteți sau nu botezat, dacă doriți să rămâneți în continuare baptist sau nu. Căsătoria "după formatul romano-catolic", așa cum precizați dv., nu se face doar între dv. Și viitoarea soție, ci în fața lui Dumnezeu, a comunității și a martorilor. În fața altarului vă luați niște angajamente. Unul dintre aceste angajamente este și cu privire la copii. De aceea, trebuie să fie claritate înainte între dv. Și logodnică. Despre aceasta, despre intențiile dv., ale logodnicei veți fi întrebați în cadrul întâlnirilor catehetice, deoarece căsătoria la catolici presupune pregătire catehetică cu un preot. În principiu, împlinind condițiile cerute, se poate face căsătoria. Vă dorim să faceți o alegere bună și să trăiți credința urmându-l îndeaproape pe Mântuitorul Cristos.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat