- Anul Credintei si Familia - |
Văduva care învinge "Răul" prin credință
O văduvă își trăiește văduvia ei. Ar fi putut să-și refacă viața. Avea toate atuurile. "Era frumoasă la înfățișare și foarte plăcută la chip. Soțul ei, Manase, i-a lăsat aur și argint, slujitori și slujitoare, animale și ogoare, și ea a rămas stăpână peste ele" (Idt 8,7). Timpul tradițional de doliu a trecut. Doliul pentru moartea soțului dura șapte zile, dar Iudita hotărâse să poarte hainele în semn de fidelitate față de soțul defunct și ca exercițiu ascetic. "Iudita era văduvă în casa ei de trei ani și patru luni. Și-a făcut un cort pe terasa casei ei, și-a încins coapsele cu sac și purta hainele văduviei. Postea în toate zilele văduviei..." (Idt 8,5-6).
Într-o frază simplă autorul sacru schițează portretul ei uman și spiritual: Nu era nimeni care să aducă împotriva ei vreun cuvânt rău pentru că se temea mult de Dumnezeu (Idt 8,8). Numai Dumnezeu îi umplea viața. Văduvia ei nu era singurătate și disperare. Existența ei era orientată spre templul prezenței lui Dumnezeu de la Ierusalim și era ritmată de cultul de acolo. "Iudita a căzut cu fața la pământ, și-a pus cenușă pe cap... Chiar atunci se aducea la Ierusalim, în casa lui Dumnezeu, jertfa de tămâie a acelei seri. Și Iudita a strigat cu glas puternic către Domnul" (Idt 9,1).
De acolo-i vine înțelepciunea, curajul și forța. Situația în cetate era disperată. Armatele lui Nabucodonosor conduse de Holofern - dușmani aroganți ai Israelului, puterea păgână antidivină și antiisraelită - după ce-au măturat toată lumea cunoscută, cucerind și subjugând națiuni mari și state mici, după ce au înfrânt orice formă de rezistență și orice urmă de demnitate personală și colectivă, au înconjurat cetatea Betulia, în care se afla Iudita, au suprimat orice posibilitate de aprovizionare cu hrană și, mai ales, cu apă. Lumea este la capătul răbdării, conducătorii cetății apelează la un subterfugiu pentru a evita dezastrul: vor lăsa un spațiu de timp pentru intervenția lui Dumnezeu. Dacă nu se va manifesta, se vor preda.
Văduva devotată Domnului sesizează gravitatea: "Ascultați-mă, principi ai locuitorilor din Betulia! Nu este drept cuvântul pe care l-ați rostit înaintea poporului... Și ați spus că vă veți preda dușmanilor noștri dacă în aceste zile Domnul nu se întoarce spre ajutorul vostru. Acum, cine sunteți voi să-l ispitiți pe Dumnezeu în ziua de astăzi?" (Idt 8,11-12). Preia inițiativa și cu credința că adevăratul Domn al istoriei nu este Nabucodonosor, ci Domnul; el conduce evenimentele după bunul său plac, Iudita pleacă împreună cu slujitoarea ei în tabăra adversă, îl imploră pe cel care singur poate să mântuiască: "Căci tu ești Dumnezeul celor umili, ești ajutorul celor mici, apărătorul celor slabi, ocrotitorul celor părăsiți și mântuitorul celor fără speranță! Fă ca tot poporul tău... să descopere știința că tu ești Dumnezeu, Dumnezeul întregii forțe și puteri" (Idt 9,11.14).
Iudita se întoarce în cetate cu capul celui mai puternic ostaș și celui mai aprig dușman în desagă. Toți recunosc lucrarea lui Dumnezeu și-i proclamă lauda. Iar despre ea spun: "Tu ești slava Ierusalimului, tu ești bucuria lui Israel, tu ești cinstea neamului nostru" (Idt 15,9 după Vulgata).
Biserica Catolică aplică aceste cuvinte sfintei Fecioare Maria la Neprihănita Zămislire. Iudita intră astfel, alături de Eva, în tipologia mariană: tăierea capului lui Holofern corespunde, în simbolistica creștină, zdrobirii capului șarpelui.
Pr. Alois Bulai