Papalitate puternică pentru că este umană
Ce se va întâmpla în Biserică după anunțarea retragerii lui Benedict al XVI-lea? Știrea a făcut imediat înconjurul lumii. Agenția SIR, imediat după anunțul retragerii (11 februarie), a intervievat pe un expert de drept canonic și ecleziastic, profesorul Giuseppe Dalla Torre, rector la LUMSA (Libera Universita Maria Santissima Assunta), considerat unul dintre cei mai profunzi cunoscători ai materiei. Iată câteva dintre răspunsurile sale.
- Înainte de toate, ce senzație ați avut la această știre, din punct de vedere uman, spiritual și religios?
Am avut o emoție profundă, care se naște din perceperea, din constatarea încă o dată a umilinței acestei persoane foarte mari care este Benedict al XVI-lea. Știm cât este de mare ca studios, ca om al Bisericii, ca om de cultură. Deci văd un gest de umilință foarte mare și-l interpretez în această cheie tocmai pentru că, în măsura în care - îmi imaginez - a perceput scăderea propriilor forțe fizice împreună cu creșterea complexității "modernității", această mare în care Biserica trebuie să navigheze, el, pentru cel mai mare bine al Bisericii, a luat această decizie cu seninătate.
- Un fulger din senin, a fost definit acest anunț. Ce va însemna, în termeni concreți, conform practicii canonice, a convoca un conclav ca urmare a unei astfel de decizii?
Până în ziua de 28 februarie, la ora 20.00, papa va continua să exercite funcțiunile sale în plinătatea propriilor puteri și prerogative. După acel moment, așa cum este prevăzut de normele în vigoare ale dreptului canonic, conducerea Bisericii pentru chestiunile obișnuite va reveni Colegiului Cardinalilor. În acest moment, cardinalul decan va trebui să convoace conclavul. Toată materia a fost recent reglementată de constituția fericitului papă Ioan Paul al II-lea Universi Dominici gregis, dată în anul 1996.
- Ce se poate spune despre diferența de atitudini dintre Ioan Paul al II-lea care a rămas până în ultima clipă, deși era doborât de boală, și Benedict al XVI-lea care, în schimb, simțindu-se tot mai slăbit, a decis să "demisioneze"? Oare se prăbușește "mitul" papei?
Trebuie să spun că e vorba de două personalități foarte diferite, așa cum știm cu toții. Eu cred că Benedict al XVI-lea, tocmai datorită persoanei sensibile care este, a evaluat propria condiție în manieră diferită față de evaluarea pe care a făcut-o predecesorul său. Nu cred că există riscul de a vedea diminuată imaginea papalității. Trebuie gândit că, în special între secolele XVIII și XIX, papa a fost foarte mitizat datorită faptului că au existat papi foarte chinuiți și constrânși la decizii dificile și dureroase din partea evenimentelor istorice. Îi citez numai pe Pius al V-lea, Pius al VII-lea, Pius al IX-lea, dar sunt mulți alții. Apoi, Ioan Paul al II-lea ne-a dus din nou în umanitatea deplină cu boala sa, înfruntată cu forță interioară exemplară, nerenunțând la activitatea proprie a funcției sale. Făcând astfel, a arătat lumii și omenitatea sa deplină, doborâtă de suferință, dar nu învinsă. Alegerea lui Benedict al XVI-lea este, în schimb, de a face să prevaleze binele Bisericii, lăsând spațiu unui papă mai tânăr și sănătos, care s-o poată conduce în această epocă așa de dificilă și complexă. Lecția pe care o tragem din aceste două exemple eminente este că papa, oricum ar fi, este un om care poartă povara foarte mare a Bisericii. Unii îl interpretează într-un mod, alții în altul, dar simțim că acești doi papi ca "vicari ai lui Cristos" au iubit Biserica până la capăt. Și, de altfel, creștinismul vestește că Dumnezeu s-a făcut om, că iubește omenirea așa cum este ea.
(După Agenția SIR, luni, 11 februarie)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu