Din istoria revistei. Începuturile (I)
Ne propunem în acest an jubiliar (o sută de ani de existență a revistei Lumina creștinului), în mai multe numere, să reluăm istoricul revistei și să-l completăm. În acest număr câte ceva despre începuturi.
În Dieceza de Iași, problema presei s-a pus la începutul secolului al XX-lea în contextul în care în întreaga lume catolică se vorbea de găsirea de alternative la acea presă care nu promova principiile creștine.
În anul 1903 apare la Bacău "Calendarul catolic", viitorul "Almanah "Presa Bună"". Se dorea însă și o revistă. Pr. Iosif Malinovski (1857-1916), care publicase mai multe cărți, la 16 decembrie 1908, fiind președintele unui comitet de înființare a "Foii catolice", lansează un apel pentru publicarea unei reviste. Motivația stătea în contracararea presei care iese din făgașul îndrumării spre bine și în posibilitatea pentru catolici de a fi apărați împotriva calomniilor. Din apel aflăm că de mult timp se discutase despre apariția unei publicații catolice: o foaie săptămânală sau un cotidian în română sau în franceză. Câțiva preoți și laici s-au întrunit de mai multe ori, au discutat și au decis ca mai înainte de publicarea revistei să vadă dacă apariția acesteia se bucură de interes în rândul preoților și credincioșilor. După ce au obținut binecuvântarea de la ep. Nicolae Iosif Camilli s-a format comitetul care a trimis apelul.
Programul publicației este redat în continuarea apelului: "S-a hotărât ca această publicațiune să se facă în limba română, și avem intenția a o intitula Foaia catolică, care va apărea de două ori pe lună cu prețul abonamentului de cel mult 5 lei anual. Ea va arăta activitatea catolică în societate la toate națiunile de pe pământ; se va ocupa de chestiuni sociale și bisericești; va apăra cauza catolică, când va fi atacată; va aduce știri din lumea catolică; știința și beletristica nu vor fi uitate; politica va fi exclusă cu desăvârșire, precum și chestiunile personale".
Apelul a fost tipărit și trimis de la Iași, împreună cu un chestionar cu șapte întrebări, mai multor preoți și laici din Arhidieceza de București și din Dieceza de Iași. Interesante sunt și întrebările la care persoanele trebuiau să răspundă: "1. Veți binevoi a susține publicațiunea prin abonament? 2. Ne veți putea procura și alte abonamente? 3. Cam câte? 4. Putem nădăjdui de la D. Voastră vreo ofertă pentru înființarea publicațiunii? 5. Putem conta pe sprijinul Domniei Voastre moral, colaborând împreună cu noi la Foaia catolică? 6. Cam cu câte articole pe lună sau pe an? 7. În ce materie?" Răspunsurile trebuiau trimise la pr. Gheorghe Anton, secretarul comitetului.
La apel au răspuns 293 de persoane. Conform documentelor din Arhiva Arhiepiscopiei de București (puse la dispoziție de Dănuț Doboș și Tudor Rădulescu), printre persoanele care s-au arătat interesate de revistă a fost arhiepiscopul Raymund Netzhammer. Acesta i-a trimis anticipat părintelui Malinovski, în decembrie 1908, suma de 100 de lei din care se puteau face 20 de abonamente.
Numărul persoanelor care au răspuns era prea mic pentru a tipări publicația. La începutul anului 1909, pr. Malinovski devine tot mai neîncrezător în posibilitatea apariției publicației, iar la 2 aprilie același an îi restituie arhiepiscopului Netzhammer banii. Se așteptau vremuri mai bune. Între timp, apărea în fiecare an "Calendarul catolic".
În anii următori, arhiepiscopul R. Netzhammer a fondat la București trei reviste catolice, printre care și "Revista catolică" (în 1912). Încurajat de ceea ce se petrecea la București, pr. Malinovski a reluat proiectul publicării unei reviste la Iași. La 16/29 decembrie 1911 îi scrie arhiepiscopului de București că titlul revistei ar putea fi "Vocea catolică", "Ecoul catolic" sau chiar "Foaia catolică" și că aceasta ar putea apărea la 1/14 ianuarie 1912.
"În anul 1912 - scrie pr. Anton Gabor în necrologul pe care îl face părintelui Malinovski - a început iarăș să se agite chestia publicării unei foi catolice săptămânale sau bilunare, dar nu s-a ajuns la nici un rezultat".
Pr. Cornel Cadar