Credința, misiunea și... faptele
"Ce folos, frații mei, dacă cineva spune că are credință, dar nu are fapte; oare poate credința să-l mântuiască? Dacă un frate sau o soră sunt lipsiți de îmbrăcăminte și de hrana de toate zilele și cineva dintre voi le-ar spune: "Mergeți în pace, încălziți-vă și săturați-vă", dar nu le dați cele necesare pentru trup, ce folos? La fel și credința, dacă nu are fapte, este moartă în ea însăși" (Iac 2,14-17).
Cuvintele sfântului apostol Iacob sunt adresate unor creștini de proveniență ebraică, dar obișnuiți de mult cu cultura elenistică. Situația lor spirituală este caracterizată de o anumită delăsare și decădere a angajamentului și entuziasmului inițial, și de o evidentă diviziune între bogații prepotenți și cei săraci. O mare parte a oamenilor de azi trăiesc la granița dintre educația creștină primită în familie și influența lumii moderne a consumismului și utilitarismului. Scade entuziasmul inițial al credinței, angajarea activă în viața Bisericii și crește distanța dintre cei bogați și cei săraci. Citind realitatea actuală și analizând cuvintele Sfintei Scripturi, se nasc câteva întrebări: Prin ce se caracterizează un om credincios și un misionar adevărat? Pe ce ar trebui să pună accentul Biserica pentru ca poarta credinței, deschisă cu ajutorul cheii misionare, să poată aduce pe cât mai mulți la Cristos?
Sfântul Iacob ne dă un răspuns simplu și clar: faptele. Nu poți vorbi despe credință și angajare misionară personală sau comunitară, dacă lipsesc faptele ce dau mărturie despre existența acestora. Papa Francisc continuă să sublinieze necesitatea ieșirii Bisericii din sine însăși și îndreptarea spre ceilalți. Punctând de multe ori pe situații concrete de criză, Sfântul Părinte cere Bisericii ca, prin structurile sale, să se angajeze făcând gesturi concrete. Vorbind despre criza din Siria, papa a amintit că un milion de oameni au părăsit această țară: "Au pierdut totul și trăiesc pe străzi. Menționez acest lucru ca pe un exemplu fundamental. Avem refugiați în toate țările, cu ei se face contrabandă, li s-au luat pașapoartele și au fost obligați să devină sclavi. Este o imensă nevoie de prezența atingerii afectuoase a Bisericii".
Există o necesitate urgentă ca Biserica, prin episcopi, preoți și credincioși să se implice mai deplin și concret în problemele fraților săraci, neajutorați și de foarte multe ori, uitați. De fapt, aceasta din urmă, uitarea, este cea mai gravă plagă a societății actuale. Societatea este tot mai indiferentă față de problemele celuilalt, omul și comunitatea sunt tot mai mult preocupați de problemele personale și problemele comunității proprii, și mai puțin de problemele și situația aproapelui sau a țărilor sărace. O față tot mai întunecată se ivește în toate structurile societății, uitarea aproapelui sau indiferența. Indiferența este mai rea decât ostilitatea, pentru că dacă cel ostil este cel puțin conștient de prezența celui față de care reacționează negativ, cel indiferent îl ignoră pe celălalt și îl tratează ca și când n-ar exista.
Trăim într-o societate care are la rădăcinile sale credința creștină, caracterizată de atenția și grija față de aproapele, dar care ignoră problemele aproapelui. Biserica și creștinul trebuie să se întrebe: Care sunt faptele mele concrete care fac diferența și arată lumii credința autentică și iubirea lui Dumnezeu? Sărăcia din Kenya și Coasta de Fildeș, atacurile față de credința creștină catolică din Ecuador sunt situații concrete de necesitate. Centrul Misionar Diecezan, cu sprijinul multor persoane, încearcă să vină în sprijinul acestor oameni prin proiectele dezvoltate: "Adoptă un copil la distanță", "Grădinițe pentru Kenya" și "Capele pentru Ecuador". Surâsul unui copil, bucuria unei alte șanse în viață și rugăciunile înălțate în capelele construite sunt darul cel mai frumos pe care un creștin catolic îl poate primi și dovada credinței adevărate ce duce la mântuire.
Credința și misiunea se întrepătrund și se susțin, dar niciuna din ele nu este autentică fără... fapte.
Pr. Florin-Petru Sescu