- Anul Credintei si Familia - |
Paul și credința în Cristos
Paul, slujitor al lui Dumnezeu și apostol al lui Cristos, cel rânduit să vestească evanghelia mântuirii la popoarele păgâne, este un "monument" în ceea ce privește credința.
Credința sa de fier s-a arătat în devotamentul față de cauza lui Isus și a evangheliei, puterea lui Dumnezeu pentru mântuirea celor care cred. În viziunea marelui apostol, credința este calea pentru dreptate și viață și se concretizează în legătura vitală cu persoana lui Isus Cristos.
În anii 32-35 d.C., în viața lui Saul, evreu din tribul lui Beniamin și fariseu neprihănit, se produce un eveniment cu totul extraordinar: i se arată Cristos cel înviat (cf. Fap 9; 22; 26). Din acea clipă a întâlnirii cu Mântuitorul, Saul, fostul persecutor al creștinilor, va considera cele din trecut drept un gunoi în fața superiorității cunoașterii lui Cristos. De acum înainte nu va face altceva decât să lupte pentru a-l cunoaște mai bine pe el și puterea învierii sale (cf. Fil 3). Se va lăsa cucerit de el și îl va predica pretutindeni și tuturor pe Isus răstignit, mort și înviat.
Întreaga misiune, energiile și înflăcărarea apostolului au ca punct de plecare credința și încrederea manifestate pe drumul Damascului. În acel moment de cotitură din existența sa, Paul își dă seama câtă însemnătate are relația cu Cristos. Credința în cel ce a învins puterile morții îl determină să reevalueze calea de urmat pentru a fi în comuniune cu Dumnezeu, pentru a obține viața adevărată și mântuirea. Meditând la milostivirea divină care nu a recurs la pedepsirea oamenilor păcătoși, ba dimpotrivă s-a revelat evreilor și păgânilor în iertare și bunătate (cf. Rom 1-3), Paul descoperă valoarea credinței, cale unică pentru a fi drept și mântuit înaintea lui Dumnezeu. Credința îl poate îndreptăți pe omul păcătos, deoarece prin ea acesta face referință la un Altul, nu la propria persoană; prin ea omul recunoaște statutul de creatură limitată și imperfectă care are nevoie de iertarea și darurile dumnezeiești. Această credință îl face pe om să intre în comuniune cu Domnul și tot ea este poarta pentru a intra în viața veșnică.
Paul privește credința și din perspectiva raportului personal cu Isus Cristos. Una dintre ideile călăuzitoare în scrisorile pauline este tocmai aceasta: "a fi cu Cristos". Pentru Paul, începutul credinței este vizibil, atunci când omul lasă la o parte trecutul, faptele cărnii, omul cel vechi și îmbrățișează noutatea absolută, pe Cristos însuși. Cel ce crede moare pentru păcat împreună cu Mântuitorul (cf. Rom 6) și își ia ca punct de referință două legi: legea credinței și legea Duhului Sfânt. Odată ce a fost îndreptățit să participe la viața divină, cel botezat trebuie să își exprime credința prin fapte (Paul nu se opune, așadar, în mod radical lui Iacob pentru care "credința fără fapte este moartă").
Astfel, omul credincios e cel ce alege totdeauna voința lui Isus. De fapt, sistemul său de valori trebuie să fie constituit de gândurile, cuvintele și faptele lui Cristos. Pentru omul de azi, tăria și înflăcărarea credinței apostolului neamurilor nu poate fi decât un îndemn și un imbold la a trăi totul ca dar și de a se configura într-o manieră cât mai desăvârșită cu Mântuitorul, în așa fel încât să putem exclama și noi: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine!".
Pr. Iulian Faraoanu