Pașii credinței. Descoperirea și înțelegerea credinței
În articolele precedente am urmărit să explicăm, în mod sintetic, câteva caracteristici esențiale ale credinței. Continuăm să reflectăm asupra temei credinței, luând în considerare, în următoarele numere, dificultățile tinerilor în trăirea credinței. Niciodată nu a fost ușoară trăirea credinței și fiecare etapă din viață își are dificultățile sale în acest sens. Însă perioada tinereții este caracterizată de numeroase schimbări, de răvășiri interioare, de căutări și de zidirea propriei persoane pe fundamente care se doresc a fi stabile. În tumultul acestor trăiri credința poate fi prezentă sau poate să lipsească, poate fi trăită în profunzimea ei sau să fie un fel de hobby, poate să determine alegerile importante ale vieții sau să nu aibă o prea mare influență asupra acestora.
Dificultățile tinerilor în a-și trăi credința sunt legate de trei aspecte: formulările doctrinare, celebrările și normele morale. Într-un fel, ceea ce are menirea de a ajuta în trăirea credinței devine, fără o atentă aprofundare, un obstacol. Vom analiza pe rând aceste trei aspecte.
Formulările doctrinare au nevoie, de cele mai multe ori, de o "traducere", pentru ca tinerii să poată înțelege adevărul și bogăția ce le conțin și, mai ales, să poată descoperi figura minunată a lui Isus Cristos. Catehismul înțeles ca o sumă de formule, definiții și concepte nu poate ajuta prea mult la apropierea de Cristos! Însă, dacă este aprofundat în intenția de a cunoaște toate aspectele credinței, de a înțelege cu mintea ceea ce se trăiește cu sufletul și cu inima, atunci ajută la instaurarea echilibrului dintre credință și rațiune. Nu poți să iubești ceea ce nu cunoști, nu poți să te atașezi de ceea ce nu înțelegi! De aceea este nevoie ca întreaga credință să fie aprofundată, chiar studiată! Hrănind credința în felul acesta, dubiile vor muri de foame!
Cu ocazia Zilei Mondiale a Tineretului de la Madrid (2011) a fost publicat un catehism pentru tineri - Youcat. În prefața acestei cărți, papa Benedict al XVI-lea spunea următoarele: "Trebuie să cunoașteți ceea ce credeți; trebuie să cunoașteți credința voastră cu aceeași precizie cu care un specialist în informatică cunoaște sistemul operativ al unui computer; trebuie s-o cunoașteți așa cum un muzician cunoaște compoziția proprie; da, trebuie să fiți cu mult mai profund înrădăcinați în credința generației părinților voștri, pentru a putea rezista cu forță și decizie la provocările și la tentațiile din acest timp. Aveți nevoie de ajutorul divin, dacă credința voastră nu vrea să se usuce ca o picătură de rouă la soare, dacă nu vreți să pieriți sub tentațiile consumismului, dacă nu vreți ca iubirea voastră să se înece în pornografie, dacă nu vreți să-i trădați pe cei slabi și victimele samavolniciilor și violenței". În aceeași prefață papa își manifesta convingerea că tinerii, prin natura lor, sunt înclinați să descopere aspectele esențiale ale vieții: "Unele persoane îmi spun că tineretul de astăzi nu este interesat de catehism; însă eu nu cred în această afirmație și sunt sigur că am dreptate. El nu este așa de superficial așa cum este acuzat că ar fi; tinerii vor să știe în ce anume constă cu adevărat viața. Un roman despre crimă este îmbietor pentru că ne implică în soarta altor persoane, care ar putea să fie și a noastră; această carte este convingătoare pentru că ne vorbește despre însuși destinul nostru și de aceea îl privește îndeaproape pe fiecare dintre noi".
"Cred pentru a înțelege și înțeleg pentru a crede mai bine", afirma sfântul Augustin. O credință profundă este și rodul efortului de a studia, de a reflecta și de a înțelege. În sensul acesta Francis Bacon spunea: "Puțina știință ne îndepărtează de credință, știința multă ne apropie de credință".
Pr. Felix Roca