- Anul Credintei si Familia - |
Sfântul Iosif - omul credinței discrete, dar eficiente
Sfântul Iosif, soțul preasfintei Fecioare Maria și tatăl purtător-de-grijă al lui Isus, este unul dintre personajele despre care se vorbește puțin în paginile Noului Testament și totuși, în cele câteva scurte episoade în care este menționat, sunt oferite suficiente elemente care îl definesc ca una dintre cele mai importante personalități ale lumii Bibliei.
Astfel, din genealogia care deschide Evanghelia după sfântul Matei, aflăm că este fiul unui oarecare Iacob. Aflăm apoi, din spusele îngerului care îi apare în vis, că este fiu al lui David (Mt 1,20), mai precis descendent al familiei care urma să-l ofere lumii pe Mesia, că este un om drept (Mt 1,19), că este chemat să devină soțul acelei femei pe care Dumnezeu a ales-o să devină mama Celui care va mântui pe poporul său de păcate (Mt 1,21), iar din alte texte că, pentru a-și întreține familia, a făcut munca nobilă de lemnar (Mt 13,55). Și cam atât.
Impresionantă la acest om este spontaneitatea cu care își asumă rolul de soț și de tată purtător-de-grijă. De bună seamă că planurile lui se înscriau în cursul normal al existenței unui bărbat din acel timp. Imediat însă ce a simțit că Dumnezeu îi cere să renunțe la proiectele sale de viață pentru a colabora la planul de mântuire a omenirii, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului... (Mt 1,24). Elocvent, în acest sens, este modul discret și eficient, dictat de o credință neștirbită cu care înțelege să-și împlinească menirea, așa cum rezultă din episodul cunoscut cu numele de Fuga în Egipt (Mt 2,13-15.19-23). Situația descrisă aici este deosebit de gravă. Irod, aflând de la magii veniți din Orient de nașterea unui nou rege și văzând în el un rival, se hotărăște să-l ucidă (Mt 2,2-3.16). Viața copilului este, așadar, într-un pericol real. Atunci Iosif, înștiințat de către un înger al Domnului în vis..., a luat, noaptea, pruncul și pe mama lui și a plecat în Egipt, unde a rămas până la moartea lui Irod. Mai apoi, înștiințat tot de înger că au murit cei ce căutau să ia viața pruncului..., Iosif s-a sculat, a luat pruncul și pe mama lui și s-a întors în țara lui Israel. Dintr-o astfel de descriere putem deduce că, pentru Iosif, este esențial ca viața lui și a familiei să se înrădăcineze în împlinirea cu fidelitate a voinței lui Dumnezeu (voință care poate ajunge la fiecare om prin inspirație divină, prin glasul Evangheliei, prin învățătorii Bisericii etc.). E drept că în textul nostru copilul și mama par să nu joace nici un rol. Cel care acționează este sfântul Iosif. Și totuși textul nostru ne lasă să înțelegem că voința lui Dumnezeu ajunge la ei prin intermediul tatălui purtător-de-grijă, iar supunerea lor față de voința lui devine sinonimă cu supunerea față de voința lui Dumnezeu.
Un alt aspect important al episodului nostru este sugerat de cuvintele evanghelistului: toate acestea s-au întâmplat ca să se împlinească ceea ce a fost spus prin profeți... (Mt 1,22; 2,15.23). În fapt, cele relatate cu privire la familia lui Iosif seamănă atât de mult cu ceea ce se întâmplă adesea în istorie, și anume ca bărbați și femei să fie nevoiți, pentru a-și salva familiile, să facă gesturi curajoase. Acest aspect ne sugerează faptul că viața oricărui credincios ori a oricărei familii credincioase depășește cu mult cadrul imediat în care se desfășoară. Oricât de simplă și banală ar părea, ea se înscrie într-o istorie mult mai largă, cea a mântuirii și a împlinirii personale, familiale, comunitare, potrivit planului lui Dumnezeu.
Prin acest fel de a fi sfântul Iosif ne este propus ca model de viață de credință și pentru aceasta a fost declarat el ca patron al Bisericii Universale.
Pr. Tarciziu Șerban