Răspundem cititorilor
* Ion Crișu (Pădureni, jud. Bacău). "Să privim înapoi și să ne facem un proces de conștiință al faptelor noastre, să încercăm să ne amintim cât timp am petrecut alături de Isus, să ne amintim cât timp am făcut bine și cât timp am făcut rău, cât timp am iubit și cât timp am urât, cât timp ne-am rugat și cât timp nu ne-am rugat... Să sperăm că dacă ne vom trezi la timp și vom trăi mai mult timp după legea și porunca lui Isus, atunci viața o să fie una plăcută, unde vom mulțumi Domnului că s-a născut, a murit și a înviat pentru noi... Aș dori să mai adaug măcar o sută de ani la existența acestei reviste care contribuie la iluminarea noastră. Doresc colectivului de redacție multă sănătate și haruri de la Domnul".
Vă mulțumim pentru cele împărtășite. Fie ca tot mai mulți să simtă bucuria împăcării cu Dumnezeu, citind rândurile dv. Vă mulțumim și pentru urări!
* Ștefan Ghercă (e-mail). "Lăudat să fie Isus Cristos. Să binecuvânteze Dumnezeu pe toți aceia care lucrează și colaborează la această revistă minunată, care ne luminează, ne înalță și ne apropie și mai mult de Creator prin rubricile ce ne sunt prezentate în fiecare lună. Pe fiecare pagină găsim ceva care să ne încânte sufletul, ne ține la curent cu tot ce se petrece în Biserică, cu întâmplări și evenimente trăite de unele persoane din care se desprind atâtea învățăminte pentru viața noastră. Mă impresionează în mod deosebit paginile legate de istoria Bisericii Catolice din România, de jertfa atâtor preoți care au plătit cu libertatea și uneori cu viața pentru credința lor. Mulțumesc pe această cale coordonatorului acestei reviste, preotului Cornel Cadar, precum și d-lui Dănuț Doboș și tuturor acelora care lucrează la realizarea acestei reviste".
Vă mulțumim mult pentru gândurile și aprecierile exprimate cu ocazia centenarului revistei "Lumina creștinului". Ele ne dau curaj. Rugați-vă pentru cei care scriu și lucrează la revistă, ca Domnul să ne dea lumină și putere. Rugați-vă, de asemenea, ca acolo unde ajunge revista să-i ajute pe oameni să se apropie mai mult de Dumnezeu și de Biserică.
* Sr. Paula B. (e-mail) "Aș dori să știu dacă a fost tradusă în limba română exortația apostolică "Evangelii nuntiandi" a papei Paul al VI-lea. Pe site nu o găsesc. Mulțumesc mult!
După știința noastră, exortația "Evangelii nuntiandi" a fost tradusă de Arhiepiscopia de București. Probabil se mai găsește în librărie la București, pentru că la Iași nu mai este.
* D.V. (e-mail) "Am pe cineva foarte drag mie pe nume Emil. Am constatat cu multă amărăciune că numele de Emil nu mai figurează în calendarul romano-catolic. E o scăpare sau voit s-a scos numele din calendar? Aș fi enorm de recunoscător dacă s-ar putea remedia greșeala".
Cu privire la calendar, un răspuns pe larg s-a dat la "Poșta redacției" în numărul din luna februarie 2013 al revistei "Lumina creștinului". În rezumat, acolo se sublinia că în anul 2013 s-a făcut adaptarea calendarului de perete, conform normelor Congregației pentru Cultul Divin, după cartea liturgică numită "Martirologiu". Sunt o serie de nume care nu apar în "Martirologiu", pentru că nu sunt suficiente informații ca să poată fi înscrise și propuse pentru cultul public. Tot acolo era notat că erorile (omisiuni ale unor nume cunoscute care sunt în "Martirologiu" sau nume scrise greșit), fiind semnalate, se vor corecta în edițiile viitoare. Cu privire la Emil, eroarea a fost deja semnalată. El apare în Martirologiu pentru ziua de 22 mai. Totuși în anul 2013 a fost înscris, la 13 ianuarie, fer. Emil, pr. m.
* R.I. (Bacău). "Doresc să mă ajutați cu sfaturi, răspunsuri la niște întrebări la care vrea prietena mea să-i răspundeți. Ea este de religie ortodoxă și am plănuit să facem nunta la 31 august. Când ne-am hotărât să facem nunta am spus că facem cununie mixtă, acuma nu mai dorește așa ceva pentru că unii preoți și călugări pe unde a fost i-au spus niște lucruri, ca de exemplu: Biserica Catolică crede în papa și nu în Dumnezeu, de ce nu respectăm Biblia, de ce sfânta Împărtășanie se ia altfel la noi, de ce preoții nu se căsătoresc, de ce nu primim și sfânta Împărtășanie la Botez, ce este credința romano-catolică, de ce s-a modificat crezul, canoanele și tradiția creștină. Ea a început să citească Biblia și a văzut că la noi s-a modificat religia și nu mai e ca în Biblie. Noi ne iubim foarte tare și vreau să-mi răspundeți la aceste întrebări cu răspunsuri care se găsesc în Biblie sau în cărți de rugăciuni și să-i arăt și ei. Eu nu vreau să renunț la religia catolică, nici ea la cea ortodoxă, ce putem face? Ajutați-mă, vă rog frumos, și rugați-vă că și eu mă rog să ne ajute Dumnezeu să trecem peste hopul acesta și să ne căsătorim la catolici. Vă mulțumesc și Dumnezeu să ne călăuzească prin deciziile ce le vom lua".
Faptul că doriți să aflați răspunsuri la nedumeririle dv. despre anumite aspecte ale credinței ne bucură. Este important să vă clarificați problemele pe care le aveți, mai ales că doriți să faceți pasul important al Căsătoriei. O căsătorie mixtă este o căsătorie dintre un catolic și un creștin dintr-o altă confesiune. După știința noastră, în Biserica Ortodoxă nu există o astfel de practică, cu toate că unii spun că o acceptă. Desigur, căsătoria mixtă presupune și anumite greutăți și riscuri: greutatea trăirii credinței, problema educației copiilor etc. Aminteați de faptul că unii spuneau că nu respectăm Biblia, dar oare ce înseamnă cuvintele "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă", din Marcu 10,9. Oare la ce se referă acest text, dacă nu la excluderea divorțului și imposibilitatea unei noi căsătorii, așa cum foarte ușor este acceptat de alții. Cred că vă dați seama că acuze copilărești, de genul închinării la papa și nu la Dumnezeu, nu-și au locul. Papa este urmașul lui Petru ("Tu ești Petru și pe această piatră voi clădi Biserica mea" Matei 16,18), iar pe el îl cinstim ca pe un urmaș al lui Petru și capul Bisericii Catolice, nu ca pe Dumnezeu, căruia i se dă toată închinarea. Pentru a înțelege de ce preoții romano-catolici nu se căsătoresc, vă recomandăm să citiți 1Cor 7. Desigur, norma aceasta îi ajută pe preoți să se dăruiască mai mult activităților pastorale, de a fi la dispoziția credincioșilor... o adevărată mobilitate. Cât privește primirea sfintei Împărtășanii și a Mirului mai târziu (cazul Bisericii Romano-Catolice), aceasta este de ordin practic, luându-se în considerație faptul ca un copil să fie conștient de ceea ce primește în sfânta Împărtășanie. Pe lângă aceste idei pe care vi le-am oferit mai sus, sfatul nostru ar fi să luați legătura cu un preot catolic (desigur și cu un preot ortodox bine intenționat) și să discutați aceste probleme împreună. Apoi să vă rugați pentru ca Domnul să vă lumineze să luați decizia cea mai bună pentru viitorul familiei dv.
N.B. Așteptăm scrisorile și mesajele dv. pe adresa redacției (Bd. Ștefan cel Mare, nr. 26, 700064-Iași) sau prin e-mail: cornel@ercis.ro. Prin bunăvoința pr. Alois Bulai, profesor de Biblie la Institutul Teologic din Iași, intenționăm să răspundem pe o coloană sau două și la întrebări legate de Sfânta Scriptură. Așteptăm și asemenea întrebări.