Sfânta Scriptură
* Anton. "Am o nelămurire legată de textele care s-au citit la Liturghie în săptămâna de după Paște. Isus îi spune Mariei: "Nu mă atinge, căci nu m-am urcat încă la Tatăl meu, dar mergi la frații mei și spune-le că mă urc la Tatăl meu și la Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și la Dumnezeul vostru". Apoi le spune ucenicilor: "Priviți mâinile mele și picioarele mele, că eu însumi sunt; pipăiți-mă și convingeți-vă căci un duh nu are nici carne și nici oase, precum mă vedeți pe mine că am". Mai târziu îl invită și pe Toma să pună mâna în coastă și în răni. Cum stau lucrurile? S-a urcat între timp Isus la Tatăl? De ce îi spune Mariei să nu-l atingă?".
Luăm problemele pe rând. Isus înviat apare în mai multe rânduri la mai multe persoane. Existența lui de înviat diferă de cea de mai înainte de moarte: se face prezent pe neașteptate în locuri diferite, în locuri închise, încuiate, și prezența lui creează frică, de aceea îi convinge pe cei prezenți de realitatea sa prin arătarea rănilor, prin participarea la masă, prin faptul că se lasă atins etc.
Interdicția pe care i-o face Mariei, "Nu mă atinge!", pune mai întâi o problemă filologică, de traducere. Propriu-zis interdicția lui Isus sună așa: "Nu mă reține!". În acest caz, cuvintele lui Isus nu au nici o legătură cu atingerea, nici în clipa de față, nici mai târziu. Când îl vede pe Isus, Magdalena se gândește că el s-a întors și că va rămâne cu ea și cu ceilalți. Spunându-i să nu-l rețină/atingă, Isus o face să înțeleagă că prezența lui continuă nu se revelează ca o apariție, ci ca darul Duhului Sfânt, care poate să vină numai după înălțarea sa la Tatăl. Observația din cuvintele lui Isus, "Nu m-am suit încă", este valabilă pentru dorința Mariei: ea nu poate să se bucure încă de prezența continuă a lui Isus. În loc de a încerca să-l rețină pe Isus, primește porunca de a merge să-i pregătească pe discipoli pentru acea venire când li-l va da pe Duhul Sfânt.
Sfântul Ioan nu se ocupă de înălțarea lui Isus ca și cum ar fi sfârșit al aparițiilor. Înălțarea este sfârșitul "ceasului" lui Isus când el trece din această lume la Tatăl (cf. In 13,1). Prin înviere Isus nu este restituit vieții normale pe care o avea înainte de moarte; el posedă viața veșnică și se află în prezența lui Dumnezeu. Timpul și locul care caracterizează viața pământească nu i se mai atribuie lui Isus în starea lui escatologică. De aceea nu ne putem imagina că ar locui pentru 40 de zile într-o anume localitate de unde își face aparițiile înainte de a se înălța la cer. Din momentul învierii Isus este în cer cu Dumnezeu. Prin termenul "înălțare" se folosește limbajul spațial pentru a descrie glorificarea lui Isus. Maria Magdalena exprimă eroarea că, Isus ieșit din mormânt, ar fi gata să reia legăturile strânse pământești cu cei care l-au urmat. Prin răspunsul său, Isus explică faptul că învierea face parte din înălțare și că prezența sa continuă în Duh se poate avea numai când a urcat la Tatăl. Astfel, când le apare discipolilor el este Isus glorificat care-l dăruiește pe Duhul Sfânt.
Pr. Alois Bulai