Misterul pascal
Paștele ebraic era și este o sărbătoare de familie. Nu se celebra în templu, ci în casă.
Și Isus a celebrat Paștele în conformitate cu această prescriere: în casă cu familia sa, cu apostolii, care au devenit noua sa familie. În felul acesta, pe de o parte, el asculta de un precept aflat încă în vigoare, conform căruia pelerinii care mergeau la Ierusalim puteau să întemeieze consorții de pelerini, numite chaburot, care constituiau pentru noaptea aceea casa și familia de Paști. Și astfel, Paștele a devenit și o sărbătoare a creștinilor. Noi suntem chaburah al lui Isus, familia sa, pe care el a întemeiat-o împreună cu însoțitorii săi de pelerinaj, cu prietenii care parcurg împreună cu el calea evangheliei pe pământul istoriei. Ca însoțitori ai săi de pelerinaj, noi suntem casa sa, și astfel, Biserica este noua familie și noua cetate, care pentru noi este ceea ce era Ierusalimul, acea casă vie, care îndepărtează forțele răului și este loc de pace, care ocrotește creația și pe noi înșine. Biserica este noua cetate ca familie a lui Isus, Ierusalimul viu, și credința sa este barieră și zid împotriva forțelor amenințătoare ale haosului, care vor să distrugă lumea. Zidurile sale sunt fortificate de semnul sângelui lui Isus Cristos, adică de iubirea care merge până la sfârșit și este fără sfârșit. Această iubire este puterea antagonistă a haosului, este forța creatoare ce întemeiază mereu din nou lumea, popoarele și familiile și, în felul acesta, ne oferă nouă shalom-ul, locul păcii, în care putem trăi unul cu celălalt, unul pentru celălalt și unul îndreptat spre celălalt.
Consider că sunt multe motive pentru a reflecta din nou asupra acestor relații tocmai în zilele noastre și să lăsăm ca ele să ne vorbească. De fapt, vedem forța haosului, vedem că tocmai în mijlocul unei societăți dezvoltate, care pare să știe și să poată face totul, apar forțele primordiale ale haosului, opuse la ceea ce ea definește progresul său. Vedem că un popor, chiar în mijlocul bunăstării, al capacității tehnice și al dominării științifice a lumii, poate să fie distrus din interior și creația poate să fie amenințată de forțele haosului, care se cuibăresc în adâncul inimii omului și amenință lumea.
Știm din experiență că numai tehnica și banii nu reușesc să îndepărteze capacitatea organizatoare a haosului. Pot face aceasta numai zidurile autentice pe care Domnul ni le-a dat și familia nouă pe care el ne-a construit-o. Și eu consider că, pentru acest motiv, sărbătoarea pascală, ajunsă la noi de la nomazi prin intermediul Israelului și al lui Cristos, chiar și în semnificația cea mai profundă, are o importanță politică eminentă. Chiar și ca popoare, aici în Europa, avem nevoie să ne întoarcem la fundamentele noastre spirituale, dacă nu vrem să ne pierdem în autodistrugere.
Această sărbătoare ar trebui să fie și astăzi din nou o sărbătoare a familiei, care este zidul autentic de apărare a creației și a omenirii. Să ne rugăm ca să putem percepe din nou acest avertisment, pentru a celebra din nou, de astăzi încolo, familia ca pe o casă vie, unde crește umanitatea, iar haosul și nimicul sunt alungate. Dar trebuie să adăugăm că familia, acest loc al umanității, această ocrotire a creației, poate să existe numai atunci când este ea însăși sub semnul Mielului, când este ocrotită de forța credinței, chemată de iubirea lui Isus Cristos. Familia singură nu poate să supraviețuiască, se dizolvă, dacă nu este introdusă în familia mai mare, care îi oferă stabilitate și siguranță. De aceea, aceasta ar trebui să fie noaptea în care să parcurgem calea spre noua cetate, noua familie, spre Biserică, în care noi să ne înscriem din nou în ea, în mod neclintit, ca în adevărata patrie a inimii. Și ar trebui să fie noaptea în care de la această familie a lui Isus Cristos să învățăm a cunoaște mai bine familia umană și omenirea destinată să ne susțină și să ne ocrotească.
(Josef Ratzinger, Drumul pascal, p. 114-116)